چطور هم ضد آفتاب بزنیم هم آرایش کنیم؟

چطور هم ضد آفتاب بزنیم هم آرایش کنیم؟بعضی از خانم‌ها در زمان انجام آرایش و روتین‌های پوستی روزنه‌شون

یکی از مهمترین مراحل مراقبت و نگهداری از پوست صورت رو جا میندازن.

در هنگام آرایش صورت با وجود لایه‌های مختلفی از مرطوب‌کننده، کر‌م‌پودر، های‌لایتر و کانسیلرها به نظر می‌رسه

که استفاده از کرم‎‌ها و محصولات ضد آفتاب کاری دشوار و سخت باشه؛ اما چطور میتونیم محصولات ضد آفتاب

رو در زمان آرایش صورت به کار ببریم به شکلی که پوستمون سنگین و چندلایه نشه؟ چطور باید زمانی که صورت آرایش دارد ضدآفتاب رو تجدید کرد؟ آیا استفاده از محصولات ضد آفتاب همراه با محصولات آرایشی هم میتونه پوشش مناسبی در برابر اشعه‌های مضر خورشید ایجاد کنه؟

در این مطلب چطور هم ضد آفتاب بزنیم هم آرایش کنیم؟ به پاسخ این سوالات می‌پردازیم و چند ترفند برای استفاده مؤثرتر از کرم ضد آفتاب در هنگام آرایش رو براتون شرح خواهیم داد.

خرید عمده محصولات آرایشی و بهداشتی

اهمیت ضد آفتاب‌ها و نحوه‌ی اثرگذاری این ترکیبات بر روی پوست چجوریه؟

وجود SPF یا Sun Protection Factor ( فاکتور حفاظتی در برابر نور خورشید) نشانگر این است که کرم ضد آفتاب شما میتونه از پوست در برابر اشعه‌ی UV (اشعه UVA و UVB) محافظت کنه. اشعه‌ی UVA میتونه به عمق پوست نفوذ کنه

و باعث ایجاد لکه‌های پیری‌، چین و چروک و افزایش رنگدانه شه، در حالی که اشعه‌ی UVB باعث آفتاب سوختگی

می‌شه و حتی ممکن است خطر ابتلا به سرطان پوست رو افزایش بده.

ضد آفتاب‌ها حاوی مواد شیمیایی غیر‌آلی هستن که می‌تونن هم اشعه‌ی UVA و هم UVB رو منحرف کنن.

خرید عمده محصولات ارایشی

  • کرم ضد آفتاب فیزیکی و شیمیایی چه تفاوتی دارند و کدام برای شما مناسب‌تر است؟

اکثر متخصصان پوست لوسیون‌های ضد آفتابی رو توصیه می‌کنن که دارای SPF بین ۱۵ تا ۵۰ باشد. ضد آفتابی که دارای SPF 15 باشه میتونه ۹۳٪ از اشعه‌ی ماوراء بنفش رو مسدود کنه، در حالی که SPF 30 می‌تواند ۹۷٪ از اشعه‌ی UVB رو مسدود کنه.

در هنگام خرید کرم ضد آفتاب علاوه بر توجه به میزان SPF اون، بهتر است مواد زیر در ترکیبات اونها وجود داشته باشه:

  • اکسید زینک (Zinc oxide)
  • دی‌اکسید تیتانیوم (Titanium dioxide)
  • آووبنزون (Avobenzone)

اکسید زینک و دی‌اکسید تیتانیوم نقش محافظ‌های فیزیکی رو در برابر نور خورشید ایفا می‌کنن و مانع نفوذ و جذب اشعه های‌خورشید میشن.

آووبنزون هم ترکیبات شیمیایی و ارگانیکی داره که اشعه‌های UV خورشید رو دفع می‌کنه.

کاربرد و پوشش‌دهی محصولات ضد آفتاب زیر مواد آرایشی

با توجه به نحوه‌ی کار ضد آفتاب‌ها و محصولات دارای SPF بر روی پوست این سوال پیش میاد که «آیا استفاده از محصولات ضد آفتاب همراه با محصولات آرایشی هم میتونه پوشش مناسبی در برابر اشعه‌های مضر خورشید ایجاد کنه؟» جواب این سوال مثبت است؛ در اثربخشی محصولات ضد آفتاب زیر لایه‌های آرایش هیچ شکی نیست، اما باید در انتخاب نوع محصول ضد آفتابی که انتخاب می‌کنید دقت لازم رو داشته باشید. به طور کلی چند روش برای اضافه‌کردن یک لایه‌ی اضافی برای حفاظت در برابر خورشید قبل از آرایش وجود داره:

  • استفاده از کرم مرطوب‌کننده دارای SPF
  • استفاده از کرم‌های ضد آفتاب صورت

اگر میخواین کرم ضد آفتاب زیر آرایش‌تون جلوه‌ی مناسبی داشته باشه، همیشه کرم ضد آفتابی رو خریداری کنید که مخصوص پوست صورت باشه. این کرم‌های ضد آفتاب نسبت به کرم‌های ضد آفتاب معمولی سبک‌ترن و پوستتون

رو چند لایه و سنگین نمی‌کنن. همچنین اگر از کرم ضد آفتاب صورت استفاده می‌کنین، بهتر است بر روی اون از یک پرایمر استفاده کنید.

بررسی کارکرد SPF موجود در کرم‌پودرها

بعضی از کر‌م‌پودر‌های موجود در بازار دارای SPF هستن و تا حدی پوست رو در برابر اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌کنند، اما آیا SPF موجود در این کرم‌پودرها برای محافظت از پوست در برابر اشعه UV کافی است؟ خیر، باید به خاطر داشته باشین که مهم‌ترین کارایی کرم پودرها پوشانندگی پوست است و فرمولاسیون این کرم‎‌ها طوری طراحی میشه که لک‌ها و منافذ باز صورت رو بپوشاند و جلوه‌ی زیبایی به پوست بدن. بنابراین کرم‌پودرها به خوبی کرم‎‌ها و لوسیون‌های ضد آفتاب جذب پوست نخواهند شد و SPF موجود در این کرم‌پودرها برای محافظت کامل از پوست در برابر اشعه‌ی UV کافی نیست. به همین جهت چه در فصول گرم و چه در فصول سرد سال زمانی که قصد دارید از منزل خارج بشین، حتما باید زیر کرم پودرتون از محصولات ضد آفتاب استفاده کنید.

پس از استفاده از محصولات ضد آفتاب، قبل از این که از پرایمر و یا کر‌م‌پودر استفاده کنید حتما چند دقیقه صبر کنید تا این محصولات به خوبی جذب پوست صورتتون بشن.

ترفند‌هایی برای استفاده از ضد آفتاب زیر آرایش

۱. پوستتون رو آماده کنید

قبل از اینکه آرایشتون رو شروع کنید، باید پوست صورتتون رو برای محافظت بیشتر آماده کنید. ضد آفتاب رو روی تمام صورت و گردنتون بمالید و به خوبی ماساژ بدین. در هنگام ماساژ ضد آفتاب به روی صورت به جای حرکات خشن با حرکاتی بسیار ملایم اون رو روی پوستتون پخش کنید تا از تحریک پوستتان جلوگیری کنید.

روی مناطقی مانند پیشانی، نزدیک خط مو، گوشه‌های گونه و فک تمرکز کنین. این مناطق بیشتر در معرض آفتاب قرار می‌گیرن. سعی کنید به مقدار کافی از ضد آفتاب استفاده کنید. پس از این که مطمئن شدید ضد آفتاب به طور مساوی و یکنواخت روی صورتتون اعمال شده‌است، بار دیگر مقداری ضد آفتاب روی پیشانی، نزدیک خط مو، گوشه‌های گونه و فک قرار و پوست رو ماساژ بدین. در پایان این مرحله دقایقی صبر کنید تا ضد آفتاب به خوبی جذب پوستتون بشه.

۲. استفاده از پرایمر

استفاده از پرایمر بستگی به سلیقه و موقعیت شما داره. چنانچه بخواین می‌تونید از این مرحله صرف نظر کنید. اما به خصوص در فصل‌های گرم سال، برای ماندگاری بیشتر آرایش صورت استفاده از پرایمر توصیه میشه. فقط حتما بایستی به خاطر داشته باشید که کلیه‌ی محصولات محافظتی پوستی باید زیر پرایمر قرار بگیرن بنابراین اگر قصد استفاده از پرایمر رو دارین حتما اون رو پس از ضد آفتاب استفاده کنید.

۳. استفاده از مرطوب‌کننده‌ی رنگی دارای SPF

اگر پوست حساسی دارید بهتر است سراغ مرطوب‌کننده‌های رنگی دارای SPF برین. کرم‌های BB هم می‌تونن انتخاب مناسبی برای پوست شما باشن. کرم‌های BB نوعی کرم‌های ترکیبی آرایشی هستن که هم دارای SPF هستند و هم خاصیت پوشانندگی مناسبی رو برای پوست ایجاد می‌کنن، بنابراین اگر پوست حساسی دارین با انجام این مراحل و در نهایت استفاده از کرم‌های BB هم بالاترین درجه‌ی محافظت رو برای پوست صورتتون ایجاد می‌کنید و هم به دلیل خاصیت پوشش‌دهی این کرم‌‎ها پوستتون جلوه‌ی مناسب و زیبایی برای آرایش صورت خواهد داشت.

۴. استفاده از کر‌م‌پودر

اگر از مرطوب‌کننده‌ی رنگی یا کرم BB استفاده نمی‌کنید، کر‌م‌پودر رو روی تمام صورت و گردن خود بمالید و پس از اون دیگر مراحل آرایش صورت مانند استفاده از کانسیلر، های‌لایتر و رژگونه رو انجام بدین.

۵. استفاده از اسپری‌های تثبیت‌کننده‌ی آرایش دارای SPF

اسپری‌های تثبیت‌کننده‌ی آرایش SPFدار، نه تنها جلوی ریزش مواد آرایشی رو می‌گیرن، بلکه در برابر اشعه‌های مضر خورشید هم محافظ خوبی به حساب میان. برای این کار کافی است تا در حین زیرسازی یا پس از پایان آرایش، از این اسپری‌ها استفاده کنید.

چگونه کرم ضد آفتاب رو موقعی که آرایش صورت داریم تمدید کنیم؟

برای اینکه بیشترین محافظت پوستی رو داشته باشید، کرم ضد آفتاب باید مستقیما روی پوست زده شه و همه ی مرطوب کننده ها و لوازم آرایشی باید روی آن استفاده شن. برای تمدید اون بهترین کار این است که کل صورت بشویید و دوباره کرم بزنید – اگرچه خیلی از خانم ها همچین کاری رو نمی کنند! در نتیجه استفاده از یک پودر تثبیت کننده ی آرایش مینرال (معدنی) که حاوی SPF باشن می تونن تا حد زیادی از پوست محافظت کنن اما فقط در صورتی که

پایه ی ضد آفتاب اصلی روی پوست وجود داشته باشه.