چطوری چربی پوست رو کم کنیم؟

چطوری چربی پوست رو کم کنیم؟آسیب چربی زیاد برای پوست، علائم و ویژگی پوست چرب، شناخت علل

چرب شدن پوست، بهترین روش‌ها برای درمان و پاکسازی پوست چرب، مواد غذایی مفید برای درمان پوست چرب

و درمان خانگی برای از بین بدن و کنترل چربی پوست رو در مقاله امروز ما چطوری چربی پوست رو کم کنیم؟ در فروشگاه

بزرگ دوشیزه بخونید.

«سِبوم» ماده‌ای با ماهیت مومی و روغنی هست که وظیفه‌ی محافظت و آب‌رسانی به پوست رو بر عهده داره.

با این وجود ترشح زیاد سبوم میتونه منجر به چربی پوست بشه که خود باعث انسداد منافذ پوست و ایجاد آکنه میشه. پوست چرب نتیجه ترشح بیش از حد سِبوم از غدد چربی پوست است. این غدد در زیر سطح پوست قرار دارن.

ژنتیک، تغییرات هورمونی یا حتی استرس میتونه ترشح سبوم رو افزایش بده. این ماده در حقیقت همیشه هم ماده‌ای مضر و بد نیست زیرا به محافظت و مرطوب‌سازی پوست و جلوگیری از ایجاد چین و چروک و همین‌طور براق و سالم ماندن موها کمک زیادی میکنه.

اگرچه چربی بیش از حد پوست میتونه باعث انسداد منافذ پوستی و افزایش آکنه بشه ، اما پوست چرب هم فواید زیادی با خود به همراه داره.

چربی به محافظت از پوست کمک زیادی می‌کنه و افرادی که پوست چرب دارن پوستشون عموما ضخیم‌تر هست و چین و چروک کمتری دارن. نکته‌ی مهم ایجاد تعادل بین چربی بیش از حد و حفظ رطوبت طبیعی پوست است.

کنترل چربی پوست و جوش‌های آکنه مسأله‌ای چالش‌برانگیز است. هنوز هم درمان‌های خانگی اغلب بدون استفاده از داروهای شیمیایی یا محصولات گران‌قیمت مراقبت از پوست، علائم چربی مازاد پوست رو به‌خوبی کاهش میدن.

خرید عمده محصولات ارایشی و بهداشتی

روش‌های درمان چربی پوست

۱. پوست خود را مرتب بشویید

شستشوی پوست با آب گرم و صابون ملایم میتونه میزان چربی پوست رو به میزان قابل‌توجهی کاهش بده.

شستشوی منظم پوست میتونه میزان چربی پوست رو به مقدار زیادی کاهش بده . روش‌های زیر برای شستشوی

پوست چرب توصیه می‌شود؛

  • شستشو با یک صابون ملایم و آب گرم.
  • از صابون‌های عطری و خوشبو و صابون‌های حاوی مرطوب کننده‌های اضافی یا مواد شیمیایی قوی که باعث تحریک یا خشکی پوست میشن و در نتیجه پوست با ترشح سبوم بیشتر به اونها واکنش نشان میده ، خودداری کنید.
  • از استفاده از لیف و پارچه‌های شستشوی زبر خودداری کنید، زیرا اصطکاک ایجاد شده باعث تحریک پوست به ترشح روغن بیشتر میشه.

اگر این روش‌ها مؤثر نبود، برخی از محصولات دارویی که برای مراقبت از آکنه تولید شدند ممکن است به شما کمک کنند. این محصولات حاوی اسیدهایی هستن که میتونن میزان ترشح چربی رو کنترل کنند، مانند:

  • اسید سالیسیلیک
  • اسید گلیکولیک
  • اسید بتا هیدروکسی
  • بنزوئیل پراکسید

این اسیدها ممکن است برای برخی از پوست‌ها تحریک‌کننده باشن. قبل از استفاده از یک محصول آرایشی جدید، ابتدا مقداری از اون رو در قسمت کوچکی از پوست خود امتحان کنید تا ببینید واکنش بدن شما به اون محصول چیست.

انتخاب پاک‌کننده‌ی مناسب صورت با توجه به نوع پوست و میزان ترشح چربی اون ، یکی از مهم‌ترین مسائل در مراقبت از پوست چرب است. یک پژوهش که در ۲۰۱۵ انجام شده نشان داده که یک پاک‌کننده‌ی ملایم صورت که با استفاده از سدیم لوریت کربوکسیلات و آلکیل کربوکسیلات ساخته میشه برای مقابله با چربی و آکنه صورت بسیار مؤثر است، اگرچه در برخی از افراد باعث افزایش ترشح سبوم در برخی از مناطق صورت میشه .

برای بسیاری از افرادی که فقط چربی دارن و به آکنه ولگاریس مبتلا نیستن، صابون گلیسیرین بدون عطر به همراه آب گرم میتونه همین کار رو انجام بده .

۲. استفاده از تونر برای کاهش چربی پوست

تونرهای قابض حاوی الکل معمولا باعث خشکی پوست میشن . با این حال، بر اساس نتایج یک مطالعه که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، مواد قابض طبیعی، مانند فندق جادوگر، میتونن خاصیت تسکین دهنده پوست و همین‌طور کنترل‌کننده سطح ترشح سبوم داشته باشن.

فندق جادوگر حاوی مقدار زیادی تانن است که اون رو به یک قابض طبیعی و ضد التهاب تبدیل می‌کنه. بسیاری از افراد با پوست چرب از فندق جادوگر به‌عنوان تنها تونر خود استفاده می‌کنن.

در بعضی از افراد، تونرهای قابض طبیعی باعث بزرگتر شدن منافذ پوست میشن و تکه‌های کوچک محصولات آرایشی رو که میتونن منافذ پوست رو مسدود کنه از بین می‌بره.

با این حال، این محصولات ممکنه برای همه مفید نباشه. برخی افراد ممکن است در هنگام استفاده از تونرهای قابض، صورتشون دچار خارش یا حساسیت بشه. این اتفاق در واقع نشانه‌ی تحریک پوست است که میتونه منجر به تولید بیشتر سبوم بشه.

افراد باید هر نوع تونر جدید رو روی قسمت کوچکی از پوست آزمایش کنن تا از تحریک احتمالی اون جلوگیری کنن.

۳. صورت خود رو خشک کنید

هنگام خشک کردن صورت پس از شست‌وشو و استفاده از تونر، افراد باید پوست خود رو به‌آرامی و با یک حوله نرم خشک کنن.

البته این کار باید با دقت انجام بشه . پایین کشیدن حوله یا پارچه‌ی زبر روی پوست، همراه با فشار توصیه نمیشه، زیرا این عمل ممکن است باعث تحریک پوست به ترشح سبوم بیشتر بشه.

خرید عمده محصولات پوستی

۴. از کاغذهای بلات و پدهای دارویی استفاده کنید

بسیاری از شرکت‌های آرایشی و بهداشتی کاغذهای بلات رو تولید می‌کنن. کاغذهای بلات کاغذهای جاذب مخصوصی هستن که روغن پوست رو جذب می‌کنن.

توجه داشته باشین که کاغذهای بلات، ترشح سبوم در پوست رو درمان نمی‌کنن، اما می‌توان از اونها برای از بین بردن چربی اضافی در طول روز استفاده کرد تا درخشندگی اون کمتر بشه.

همچنین میتونین پدهای پارچه‌ای مخصوصی رو که به مواد پاک‌کننده متداول مانند سالیسیلیک اسید یا اسید گلیکولیک آغشته شدند، امتحان کنید. این پدها میتونن در هنگام پاک‌سازی منافذ و پوست، به جلوگیری از ترشح چربی اضافی در طول روز کمک کنن.

۵. از ماسک صورت استفاده کنید

برخی از ماسک‌های صورت برای درمان پوست چرب مفید هستن. این ماسک‌ها حاوی مواد زیر هستن؛

  • ماسک گِلی: ماسک‌های حاوی مواد معدنی مانند اسمکتیت یا بنتونیت می‌تونن چربی رو جذب کنن و درخشندگی پوست و سطح سبوم رو بدون تحریک پوست کاهش بدن. برای جلوگیری از خشک شدن پوست فقط گاهی اوقات از اونها استفاده کنید و بعد از اون یک مرطوب کننده ملایم بزنید.
  • ماسک عسل: یک پژوهش که در سال ۲۰۱۱ انجام شده نشان داد که عسل طبیعی حاوی ویژگی‌های ضد باکتریایی و ضدعفونی‌کننده است. یک ماسک صورت حاوی عسل برای مدت ۱۰ دقیقه میتونه باعث کاهش میزان آکنه و چربی پوست بشه و در عین حال پوست رو نرم و مرطوب نگه داره.
  • ماسک بلغور جو دوسر: پژوهش‌ها نشان میده که ماسک‌های حاوی بلغور جو دوسر کلوئیدی میتونه به پاک‌سازی پوست از چربی کمک کنن. جو دوسر حاوی ساپونین های ملایم، مواد پاک‌کننده، آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی است که میتونه پوست تحریک شده رو تسکین بده.