چطوری لوازم آرایشی خونگی بسازیم؟

زندگی کردن بدون لوازم آرایش، بخشی از جذابیت خودش رو از دست میده. امروزه انواع لوازم آرایشی با مواد شیمیایی مضر و البته نرخ‌های گران در بازار موجوده و اگه بشه با ساخت لوازم آرایشی خانگی بخشی از خریدهای این محصولات را مرتفع ساخت، کمک بزرگی به بودجه ماهیانه و البته سلامت پوست کردیم.شاید به چشمتون ساخت لوازم آرایشی خانگی بسیار سخت باشه ،با دنبال کردن مطلب چطوری لوازم آرایشی خونگی بسازیم؟ متوجه میشین که با ماجرای چندان سختی نیز روبرو نیستین.

ما در این مقاله لوازم آرایشی خونگی،روش ساخت لوازم آرایش در منزل و مزایا و معایب این عمل رو بررسی می کنیم

پس تا انتهای متن چطوری لوازم آرایشی خونگی بسازیم؟ همراه دوشیزه باشید.

در حالی که این روزها بسیاری برندهای لوازم آرایشی، ادعای طبیعی و گیاهی بودن دارن، بد نیست طبیعی‌ترین نوع لوازم آرایشی را خودتان در خانه درست کنین.

لوازم آرایشی از واجبات زندگی نیست! البته شاید بهتر باشه بگیم این طور به نظر می‌رسه! چنین ادعایی بسیار سخته

چون جدا از بحث برندهای آرایشی، آرایش به نوعی راه و روشی برای بقا به حساب میاد. این رو زمینه تاریخی استفاده از مواد آرایشی و بهداشتی به ما میگه. مثلا، در دوران جنگ جهانی دوم، یکی از موادی که در خانه هر خانمی پیدا می‌شد، چغندر و آرد نشاسته بود. البته نه برای مصارف آشپزی، بلکه برای آرایش صورت و لب‌ها. به نظر میرسه در شرایط قرنطینه و کرونا نیز یکی از کارهای پر طرفدار، تغییر روش استفاده از وسایل بهداشتی، از صنعتی به خانگی باشه. این شما و این هم چند راهکار ساده برای درست کردن لوازم آرایشی و بهداشتی در خونه.

طرز تهیه پنکیک آرایشی از مواد خوراکی

برای تهیه پنکیک آرایشی در خونه، ابتدا تابه را روی حرارت قرار بدین و مقدار کمی آرد برنج در آن بریزین. سپس، شعله را ملایم کنین و کم کم آرد را هم بزنین تا آرد قهوه ای بشه. مهم است که حرارت کم باشه تا شما بتوانید روند تغییر رنگ آرد برنج را ببینین. وقتی که رنگ آرد به سایه ای که به رنگ پوست شما بیاد، حرارت را خاموش کنین و ظرف را کنار بذارید تا سرد بشه.بعد از خنک شدن، پنکیک آرایشی دست سازتان را در یک قوطی در دار بریزین.

  • می تونیت با مخلوط کردن آرد برنج با پماد زینک اکسید (پماد سوختگی) یک ضدآفتاب طبیعی بسازین.

برای تهیه رژ لب دست‌ساز

در یک ظرف شیشه ای (مناسب برای قرار دادن روی حرارت یا ماکروویو) مقداری موم زنبور عسل بریزین و آن را روی حرارت اجاق گاز یا در ماکروویو قرار بدین. همزمان،  یک چغندر را شسته و پوست آن را بکنید و با آبمیوه گیری آب خالص چغندر رو بگیرین و آن را در ظرفی (ترجیحا شیشه ای) کنار بذارین.

مومی که برای تهیه رژ لب آرایشی روی اجاق قرار دادین را مدام هم بزنین تا موم ذوب بشه. اگر از ماکروویو استفاده می کنین، در فواصل ۳۰ ثانیه ای آن را از ماکروویو خارج کرده و هم بزنین.

 هنگامی که موم کاملا ذوب شد، به میزان دلخواهتان، آب چغندر را در موم بریزین و هم بزنین.

  • این مخلوط را در ظرف مورد نظرتون بریزین و کنار بذارین تا خنک بشه.

ضدآفتاب گیاهی بسازید

عصاره اسطوخودوس در بسیاری از لوازم آرایشی برندهای مطرح  استفاده میشه.

این عصاره یکی از بهترین و طبیعی‌ترین مواد برای پیشگیری از آفتاب سوختگی و پوسته پوسته شدن پوست به واسطه نور آفتاب هست.

البته استفاده از این ضدآفتاب طبیعی در روزهای پاییزی و زمستانی که نور خورشید مانند تابستان مستقیم و شدید نیست توصیه میشه. برای تهیه این ضد آفتاب آرایشی طبیعی، به یک روغن اسطوخودوس خالص و مرغوب نیاز دارین.

  •  می تونین اون رو از  عطاری تهیه کنین.

سپس، پوست دست و صورت خود به عصاره این گیاه بمالین. این عصاره طبیعی آرایشی، علاوه بر مراقبت از پوست‌تون در مقابل تابش خفیف نور خورشید، از سرخ شدن و پوسته شدن پوست به دلیل سردی هوا نیز پیشگیری می‌کنه.

به روش دیگری هم می‌توانید ضد‌آفتاب آرایشی وگان بسازید.

می تونین از ترکیب عصاره یا روغن ‌گیاه ‌بومادران و کنجد برای پیشگیری از آفتاب‌سوختگی در روزهای پاییزی و زمستونی استفاده کنین.

  • این ترکیب رو زیر پنکیک آرایشی دست‌سازتون هم می‌تونین استفاده کنین.

تهیه لوسیون مرطوب‌کننده آرایشی

برای تهیه لوسیون آبرسان آرایشی، به ۳ قاشق سوپخوری گل گاوزبان نیاز دارین. یک لیتر آب را داغ کنین و روی گل گاو‌زبان بریزین. در ظرف را بپوشونید و اجازه بدین چند دقیقه دم بکشه. محلول را از صافی رد کرده و بذارید خنک بشه. لوسیونی را که تهیه کردین داخل یک ظرف شیشه‌ای دردار بریزین و صبح و شب به بدن و صورتتان بمالین.

  • مدت زمان نگهداری این لوسیون یک هفته و در ظرف شیشه‌ای دربسته و داخل یخچال هست.

تهیه کرم دور چشم آرایشی

بهترین لوازم آرایشی هم نمی تونن سیاهی ناشی از خستگی در زیر چشم را از بین ببرن. برای رفع کبودی زیر چشم کافی هست یک لیتر آب داغ را روی یک مشت بابونه بریزین، در ظرف را بپوشونین و بذارین به مدت چند دقیقه دم بکشه. بعد محلول رو از صافی رد کنین و داخل یک شیشه دربسته بریزین. هر شب بعد از اینکه آرایشتون رو پاک کردین، یک گوله پنبه رو به اون آغشته کنین و روی کبودی دور چشم بمالین.

  • توجه داشته باشید که شیشه حاوی این محلول رو داخل یخچال نگهداری کنین و بعد از یک هفته مابقی رو دور بریزین.

طرز تهیه ریمل

برای تهیه ریمل در خانه، باید روغن نارگیل و روغن ویتامین E رو به نسبت مساوی با هم مخلوط کرده و به اندازه نصف اون ها موم عسل نیز به مواد خود اضافه کنین .

سپس این مواد رو به روش بن ماری گرم کرده و اجازه بدین به خوبی با هم مخلوط بشن . پس از اون هم مقداری ژل آلوئه ورا به این مواد اضافه کنین و مقدار مناسبی زغال فعال هم اضافه کنین تا جایی که رنگ مواد به خوبی سیاه بشه.

  • حالا این مواد را داخل یک ظرف ریمل قدیمی که به خوبی شستین، بریزین و از اون استفاده کنین .

خرید عمده لوازم آرایشی و بهداشتی

طرز تهیه رژ گونه

برای تهیه رژ گونه در خونه، دوباره از همون آرد برنج استفاده می کنیم . با این تفاوت که این بار نیازمند اضافه کردن رنگ خوراکی یا ترکیبی از رنگ‌ها به رژ گونه هستیم. با توجه به این که رژ گونه خورده نمی شه و با لب‌ها تماس نداره، می‌توانید از کمی مداد شمعی رنده شده که کاملا ریز و پودری شده باشن، در ترکیب با آرد استفاده کنین و ترکیب رنگ‌های جذاب‌تری ایجاد کنین.

طرز تهیه سایه

برای تهیه سایه خونگی، میتونین به سادگی از روغن شی باتر استفاده کرده و آن رو با رنگ‌های خوراکی مخلوط کنین.

این سایه چرب و براق هستش و در صورتی که سایه پودری و بدون برق بخواین ، بهتر هست که به سراغ پودر میکا برین. پودر میکا را می‌تونین به راحتی از داروخونه‌ها خریداری کرده و با ترکیب کردن رنگ آن‌ها، به رنگ دلخواه خود دست پیدا کنین.

  • در صورتی که مایل به تهیه سایه اکلیلی هستین، کمی پودر اکلیل به سایه ساخته شده خودتون، اضافه کنین.

طرز تهیه مداد ابرو

برای تهیه برق لب توی خونه، می تونین مقداری شی باتر یا کره کاکائو را با روغن نارگیل مخلوط کنین و چند قطره عصاره نعناع یا عصاره پرتقال نیز به آن‌ها اضافه کنین.

این مواد رو به خوبی با هم مخلوط کنین و در جایی و در ظرف مناسبی بذارین تا خنک بشه .

  • با توجه به خوراکی بودن مواد اولیه این برق لب خونگی، استفاده از آن هیچ ضرری نداشته و می تونین با خیال راحت از اون استفاده کنین.

طرز تهیه رنگ مو

اگر می خواین موهای خود را سیاه یا قهوه‌ای تیره کنین، کافی هست که از پوست گردو استفاده کنین.

۵ یا ۶ عدد پوست گردو را بشکنین و خرد کنین و داخل آب جوش بریزین.

اجازه بدین به خوبی رنگ تیره پوست گردو به آب وارد شده و پس از مقداری غلیظ شدن آن، بذارین تا این رنگ طبیعی خنک بشه.

طرز تهیه کرم پودر

به میزان نیاز نشاسته ذرت رو با توناژ رنگ دلخواه خود چون دارچین، جوز هندی یا وانیل ترکیب کنین و تا رسیدن به غلظت مناسب، چند قطره روغن نارگیل نیز اضافه کنین .

این مواد رو مخروط کنین تا کاملا یکدست و صاف شده و توی یک ظرف درب دار بریزین

  • به یاد داشته باشین که باز ماندن درب این کرم پودر خونگی، باعث خشک شدن اون شده و کیفیت کرم پودر رو از بین میبره.

رژ لب خانگی با دارچین

  • یک ق چای خوری موم خوراکی
  • یک قاشق چای خوری کره و یا کره بادام‌زمینی
  • یک قاشق چای خوری روغن نارگیل
  • مقداری دارچین
  • یک چهارم قاشق چای خوری پودر کاکائو

رژ لب خانگی با چغندر

چغندر دارای رنگ بسیار زیبایی هست که می تونیم از اون برای ساخت رژ لب استفاده کنیم.

مواد لازم برای تهیه رژ لب خانگی:

  • ریشه چغندر متوسط
  • روغن نارگیل

خط چشم طبیعی

یک خط چشم طبیعی و خانگی رو می تونین با مقداری زغال فعال یا پودر کاکائو و کمی روغن نارگیل بسازین. برای ساخت یک خط چشم سیاه، مقداری زغال فعال رو با روغن نارگیل مخلوط کنین و برای خط چشم قهوه‌ای، مقداری پودر کاکائو رو به روغن نارگیل اضافه کنین. سپس به کمک برس خط چشم، آن را به چشم‌ها بمالین. فقط زمان استفاده احتیاط کنین که خط چشم وارد چشماتون نشن.

بالم لب

هر بار چقدر برای خرید یک بالم لب هزینه می کنین؟ آیا نمی خواین یک بالم لب طبیعی رو خودتون در خانه تهیه کنین؟ شما فقط به چهار ماده اولیه، روغن نارگیل، روغن بادام شیرین، یک روغن گیاهی و کمی موم نیاز دارین. روغن نارگیل و روغن بادام به قفل شدن رطوبت کمک کرده و لب‌ها را نرم می کنن؛ می تونین در این دستورالعمل فقط از روغن نارگیل استفاده کنین. روغن‌های گیاهی به تغذیه پوست کمک می کنن و رایحه مطبوعی دارن. موم نیز در شکل‌گیری بالم لب نقش اساسی داره.

پاک‌کننده آرایش

اگر با وجود استفاده از ریمل ضدآب باز هم با لکه‌های سیاه زیر چشم از خواب بیدار می شین پیشنهاد می‌کنیم از روغن زیتون به‌عنوان یک پاک‌کننده طبیعی برای آرایش چشم خودتون استفاده کنین.

خرید عمده محصولات آرایشی

تونر خانگی

به دنبال یک دستورالعمل طبیعی برای تهیه تونر در خانه هستین؟ می تونین تونر طبیعی‌ای که با سرکه سیب ساخته شده رو امتحان کنین . این تونر طبیعی سطح PH پوست شما را بازیابی میکنه و برای انواع پوست خصوصاً پوست‌های مختلط و مستعد آکنه بسیار مناسب هست . برای درخشش طبیعی صورتتون می‌تونین تونر طبیعی خود رو با انواع روغن‌های گیاهی متناسب با پوستتان ترکیب کنین. اگر پوست خشکی دارین برای تهیه این لوازم آرایش خانگی، 3/1 پیمانه سرکه سیب را با 3/2 پیمانه آب مقطر مخلوط کنین و سپس 5 قطره از روغن‌های گیاهی مثل اسطوخودوس، کندر یا دیگر روغن‌های گیاهی متناسب با پوستتان به آن اضافه کنین. اگر پوستتان چرب و مستعد آکنه هست نصف پیمانه سرکه سیب را با نصف پیمانه آب مقطر مخلوط کنین، سپس 5 قطره از روغن‌های گیاهی مثل اسطوخودوس یا کندر به آن اضافه کنین.

ضد آفتاب آلوئه ورا و روغن نارگیل

آلوئه ورا ماده فعال خوبی برای دستیابی به یک ضد آفتاب خانگی هست. ثابت شده هست که این ماده هم از سوختگی پوست جلوگیری میکنه و هم در درمان آن موثر هست.

دئودورانت بدون پارابن

بر اساس نتایج پژوهش‌های متعدد، برخی از دئودورانت‌های قدیمی مضر هستن! در واقع پارابن موجود در احتمال ابتلا به سرطان سینه را افزایش میده. اما نگران نباشید! سنگ زاج سفید مطمئن‌ترین راه برای مبارزه با بوی بدن هست. این سنگ با باکتری‌هایی که باعث ایجاد بوی نامطبوع عرق می شن، مبارزه میکنه و بدون مسدود کردن منافذ پوست از تعریق زیاد جلوگیری میکنه. برای این کار سنگ زاج سفید مرطوب رو روی پوست تمیز و خشک خود قرار بدین و مطمئن باشین که نتیجه‌بخش هست برای شما.

شامپو
برای تهیه شامپو خونگی کافی هست یک مشت گیاه «غاسول صابونی» تهیه کرده ،و یک لیتر آب را داغ کنین و روی گیاه بریزین. در ظرف رو بپوشونید و بذارین به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشه.

بعد محلول رو از صافی رد کنید و داخل شیشه دردار بریزین و موقع استحمام از این شامپو استفاده کنین و نتیجه رو ببینین.

اگر دوست دارین موهاتون براق و درخشنده باشه، بهتر هستش که از دم‌کرده گل گندم یا گیاه اسطوخودوس استفاده کنین. به این ترتیب که ۳ قاشق سوپخوری از این گیاه رو با یک لیتر آب دم کنین و موهاتون رو آب بکشین.

مایع نرم‌کننده بدن
۳ مشت چای سبز رو داخل ۳ لیتر آب بریزین و بجوشونین. سپس این دم‌کرده رو داخل وان آب گرم (۳۸ درجه سانتی‌گراد) بریزین و هفته‌ای یک بار به مدت ۱۵ الی ۲۰دقیقه بدن‌تون را در این اکسید نرم‌کننده رها کنین. خواهید دید که بدنی نرم و لطیف خواهید داشت.

برای برنزه شدن
برای اینکه بدون دغدغه بدنتون رو برنزه کنین، به چند مشت چای احتیاج دارین.

وان حمام رو با آب ۳۸ درجه سانتی گراد پر کنین . به ازای هر لیتر، ۵ مشت چای سیاه به آب اضافه کنین و به مدت۲۰ دقیقه داخل وان دراز بکشین.

  • برای برنزه کردن صورت خود ۵‌ مشت چای سیاه را در یک لیتر آب سرد بریزین و بجوشونین بعد، در ظرف رو بپوشونید و بذارین با شعله کم به مدت ۱۵ دقیقه بجوشه.

و در پایان

سعی کردیم کامل ترین مقاله رو پیرامون چطوری لوازم آرایشی خونگی بسازیم؟ خدمت همراهان دوشیزه ارائه بدیم

امیدواریم توضیحاتمون در مطلب چطوری لوازم آرایشی خونگی بسازیم؟ شفاف بوده باشه

ممنون ک تا انتها ما رو همراهی کردین