چطوری بفهمیم مواد آرایشی سرب داره ؟

همیشه کنجکاو هستیم که بدونیم برای ساخت لوازم آرایشی از چه موادی استفاده میشه و اگه از اون دسته از آدمایی هستی که برای خرید لوازم آرایشی و بهداشتی اول از هرچیز مواد تشکیل دهندش رو میخونه پس بدون که این مقاله برای شماست.همیشه گفته میشه که از مواد آرایشی فاقد سرب استفاده کنیم و سوالی که هست اینه که چطوری بفهمیم مواد آرایشی سرب داره ؟

خرید عمده لوازم آرایشی

مقدمه

از دهه 1990، نگرانی های عمومی زیادی در مورد محتوای سرب در لوازم آرایشی وجود داشته ، که معمولاً توسط گزارش های خبری، ایمیل های انبوه یا پست های رسانه های اجتماعی ایجاد میشه. مصرف بیش از حد سرب یک نگرانی مشروع برای سلامتی هست و اگه مقادیر میکروسکوپی موجود در رژ لب شما رو نگران می کنه، ممکن هست بخواید به دنبال لوازم آرایشی بدون سرب باشید. با این حال، فرآیند آنقدرها هم که فکر می کنید ساده نیست. چه بتونید تشخیص بدید که آیا لوازم آرایشی شما حاوی سرب هست یا خیر، باید تصمیم بگیرید که حضور احتمالی آن در آرایش شما چقدر نگران کننده باشه.

شناخت منابع احتمالی سرب

محدودیت های سرب برای افزودنی های رنگی رو بدونید. در ایالات متحده، سازمان غذا و دارو (FDA) اختیارات محدودی برای تنظیم لوازم آرایشی داره، اما می تونید به طور قانونی افزودنی های رنگی در لوازم آرایشی (و همچنین غذاها و داروها) رو تنظیم کنید. مواد افزودنی رنگی قبل از اینکه محصولات به طور قانونی در ایالات متحده تولید یا به فروش برسند نیاز به تأیید قبلی از FDA دارن.

اگرچه بعضی تغییرات وجود داره، اما حد معمول برای سرب در یک افزودنی رنگی 20 قسمت در میلیون هست که در شرایط استفاده معمولی در محدوده پارامترهای ایمن شناخته شده هست. یکی از فاکتورهایی که باید حواستون در استفاده از مواد آرایش باشه اینه که این مواد سرب داره یا خیر و بهترین محصول،محصولی ست که فاقد مواد شیمیایی باشه.

2. مراقب خط چشم های سنتی باشید

خط چشم‌هایی که با نام‌هایی مانند سرمه، کژال و سورما شناخته می‌شوند، مدت‌هاست که در بسیاری از نقاط جهان رایج بوده‌ان و گاهی اوقات برای فروش در ایالات متحده ظاهر میشن، اما این خط چشم‌ها حاوی مقادیر بالایی سرب هستند و برای فروش یا استفاده در ایالات متحده تایید نشده‌ان.

خطر این محصولات واقعی هست – آنها با موارد مسمومیت با سرب در کودکان مرتبط هستن.
این خط چشم ها در «هشدار واردات» FDA هستن، به این معنی که می توانند توسط پرسنل حوزه سازمان غذا و دارو توقیف شوند تا از فروش یا توزیع جلوگیری کنن.

3. از رنگ‌های موی پیشرونده با احتیاط و فقط طبق خواسته استفاده کنید

اکثر محصولات رنگ مو، و به خصوص رنگ موهای پیشرونده که به مرور زمان رنگ مو را تیره می کنن، از افزودنی های رنگی استفاده می کنن که مشمول تایید FDA هستن. آنها معمولاً حاوی استات سرب هستن و توسط FDA مجاز به داشتن غلظت های بسیار بالاتر از حد مجاز برای افزودنی های رنگی هستن.

FDA ادعا می کنه که وقتی به عنوان مورد نظر استفاده میشه، محتوای سرب بالا در این محصولات نگران کننده سلامتی نیست چون محصول وارد بدن نمیشن. با این حال، محصولات باید دارای این برچسب ویژه بر روی بسته بندی باشن:

  • “احتیاط: حاوی استات سرب هست. فقط برای استفاده خارجی. این محصول را دور از دسترس کودکان نگهداری کنین. روی پوست سر بریده یا ساییده استفاده نکنین. در صورت ایجاد تحریک پوستی، مصرف را قطع کنین. برای رنگ کردن سبیل، مژه، ابرو یا مو استفاده نکنین. در قسمت‌هایی از بدن به غیر از پوست سر. وارد چشم‌ها نشید. دستورالعمل‌ها رو به دقت دنبال کنین و پس از استفاده دست‌ها رو کاملا بشویید.”

گزینه های خود رو با رژ لب وزن کنید

رژ لب شایع‌ترین دلیل نگرانی در مورد سرب در لوازم آرایشی هست، چون به نظر می‌رسه ایمیل‌ها، اخبار و بیانیه‌های مطبوعاتی در مورد سرب موجود در رژ لب هر چند سال یک‌بار به صورت موجی دست به دست میشن.
FDA آزمایش های قابل توجهی انجام داده هست و نگران یافته ها نیستن. با این حال، تقریباً در هر رژ لب و محصول آرایشی که دارید با یسری آزمایش شده سرب پیدا کرد.
بخش های دیگر این مقاله حاوی اطلاعات بیشتری در مورد محتوای سرب در رژ لب وجود داره . با این حال، از نظر عملی، هر چه رژ لب شما تیره‌تر باشد (مخصوصا قرمز)، احتمال وجود مقادیر بیشتری سرب در رنگدانه‌ها بیشتر هست.

یافتن سرب در لوازم آرایشی

انتظار نداشته باشین که سرب فهرست شده در میان مواد تشکیل دهنده پیدا کنین. رژ لب شما می تونین حاوی سرب باشه بدون اینکه روی مواد بسته بندی آن ذکر بشه چون سرب جزء مواد تشکیل دهنده محسوب نمیشن. یعنی تولیدکنندگان عمدا سرب رو به عنوان بخشی از فرآیند تولید اضافه نمی کنن. در عوض، سرب به عنوان یه “آلودگی” در نظر گرفته میشه که به مقدار کمی در مواد پایه و رنگدانه های سازنده محصول وجود داره.

  • در ایالات متحده، سازمان غذا و دارو (FDA) در واقع دارای اختیارات بسیار محدودی در خصوص شناسایی و ممنوعیت موادی مثل سرب در لوازم آرایشی هست. و در هر صورت FDA این موضوع رو بررسی کرده و مشخص کرده هست که میزان سرب موجود در لوازم آرایشی برای سلامتی نگران کننده نیست.

خرید عمده محصولات آرایشی و بهداشتی

خودتان محصول رو تست کنید

اگه واقعاً می خواید مطمئن بشید که رژ لب یا کرم صورت مورد علاقه شما حاوی سرب هست یا خیر، دقیق ترین نتایج از ارسال محصول به آزمایشگاهی هست که می تونه آزمایشات دقیق انجام بده. در واقع آزمایشگاه هایی وجود دارن که برای این خدمات تبلیغ می کنن، بنابراین برخی افراد باید از آن استفاده کنن.

  • همچنین یک روش ساده در خانه وجود داره که ممکنه مفید باشه یا نباشه . این شامل مالیدن محصول انتخابی خود بر روی یک سطح تمیز، بعد میتونید با مالیدن کامل یک تکه طلا، مس، اسپند یا نقره بر روی آن هست. ظاهراً وجود سرب باعث تغییر رنگ محصول با رگه‌ها یا لکه‌های تیره‌تر میشه. اما باز هم اثربخشی این روش تایید نشده ست. و از این روش تا حدودی میتونید مواد آرایش خودتون رو از مواد شیمیایی که داره تشخیص بدید.

آیا می دونستید که کیت آرایش شما احتمالاً مواد شیمیایی خطرناکی در کمین خود داره؟

در واقع، ممکن هست در تیوپ رژ لب دلپذیر قرمز رنگ مورد علاقه شما یا در ریمل بادکشی که روی مژه هاتون می زنید، چیز خطرناکی وجود داشته باشن.در اینجا چیزی هست که برای سلامت ماندن باید بدونید.

در گذشته نه چندان دور، سرب موجود در رژ لب، خط چشم و ریمل به عنوان یه “افسانه شهری” در نظر گرفته میشد. وقتی FDA (سازمان غذا و داروی ایالات متحده) صدها رژ لب رو آزمایش کرد، وحشت‌های مشابه زنده شدن و همه به ترس افتادن. دو تحقیق متوالی FDA سرب را در 100 درصد رژ لب های آزمایش شده نشون داد که علاوه بر این، مقدار سرب پیدا شده ناچیز نبود. توجه داشته باشین، مارک هایی که برای همین اسکنر وارد شدن، مارک های بسیار معروفی مثلL’Oreal و Revlon بودند. وقتی نتایج به دست آمد، حتی برندهای مطرح دنیا مثل Dior و M.A.C. در امان نبودن.ممکنه همچنان براتون سوال باشه که چطوری بفهمیم مواد آرایشی سرب داره ؟

سخن آخر

همیشه محصولات آرایشی خودتون رو طبق تاییدیه سازمان غذا و دارو ایالات متحده چک کنید که مطمئن بشید مواد شما فاقد سرب باشن.

فروشگاه آرایشی و بهداشتی دوشیزه بهترین محصولات آرایشی روز دنیا رو با بهترین کیفیت در اختیار شما قرار داده که محصولی مطمئن رو برای زیبایی و سلامت خودتون داشته باشید.