چطوری از موهای فر مراقبت کنیم؟

چطوری از موهای فر مراقبت کنیم؟ در مقاله زیر بخونید. دانستنی هایی جالب

درمورد موی فر رو در زیر اوردیم . برای آشنایی بیشتر با چطوری از موهای فر مراقبت کنیم؟ با ما در دوشیزه همراه باشید.

هیچ چیز زیباتر از موی فنری و کاملا فر که مثل آبشار از پشت آویزان است یا اطراف صورت قرار دارد نیست! اما نگهداری از موهای فر به زحمت و کار زیادی نیاز داره.

اگر اون رو بیش از حد برس بکشین، غیر قابل کنترل، گرهی و دارای اشفتگی می‌شه. اگه بیش از حد از محصولات آرایش مو استفاده کنید، کم حجم و چرب و ژولیدگی دار می‌شه.

انواع مختلفی از موی فر وجود داره. قبل از اونکه از موهای فرتون مراقبت کنید، باید بدونید که موتون، چه نوع بافتی داره.

انواع موی فر در مطلب چطوری از موهای فر مراقبت کنیم؟

فرهای شل یا مواج

آیا موهای شما داری موج‌های نه چندان مشخص با حدود ۵ سانت عرض است؟ اگر بافت موی شما نرم، و با فرهای نه چندان مشخص و بلند است، شما مویی مواج دارید. از آنجا که موی مواج روی سر می‌خوابد، شما باید به آن حجم دهید. می‌توانید برای افزودن حجم در هنگام آرایش موهایتان، از یک ژل سبک یا موس استفاده کنید.

فرهای متوسط

آیا موی شما فرهای محکم‌تر اما نسبتا عریضی داره؟ اگر فرهاتون به وضوح ظاهر می‌شن و مقدار زیادی حجم و حالت ارتجاعی دارن، یعنی موی شما فر متوسط است. در هنگام آرایش این بافت مو، باید وز مو رو به حداقل برسانید. موهاتون رو برس نکشید.

در عوض، با استفاده از انگشتانتون محصول موی مورد نظر رو بکار ببرید. از یک شامپوی مرطوب کننده و پس از اون، از یک نرم کننده‌ی رطوبت رسان استفاده کنید. و در آخر برای داشتن فرهای براق و مشخص، از یک محصول ضد وز مو استفاده کنید.

فرهای محکم یا موی گره خورده (فرفری)

این نوع مو بین زنان و مردان آفریقایی آمریکایی بسیار رایج است. این فرها بسیار محکم می‌باشن. تارهای مو نازک، شکننده و مستعد آسیب هستن.

از اونجا که فرهای محکم، مستعد خشکی هستن، موها رو بیش از حد نشویید. در عوض از مقدار زیادی نرم کننده استفاده کنید. سپس برای حداکثر رطوبت رسانی، هفته‌ای یکبار از ماسک مو استفاده کنید.

همه چیز درباره مو فر

داشتن موهای فر خوبی و بدی‌های زیادی داره. اگر بدونید اونها رو چگونه حالت بدین، همه حسرت موهایتون رو خواهند خورد و اگر ندونید، همیشه موهایی وز و نامرتب خواهید داشت.

موهای فر کسانی که موهای فر دارن، معمولا با مشکلاتی چون خشکی موها، وز و شکنندگی اون مواجه می‌شن.

 علاوه بر این برای زیبا به‌نظر رسیدن موهای فر مراقبت‌های خاصی نیاز است، در حالی‌که بیشتر محصولاتی

که برای این نوع مو در بازار وجود داره، برای مصرف طولانی مدت اثر خوبی روی موها نخواهد داشت،

در واقع موهای فر نسبت به دیگر انواع مو، بسیار آسیب‌پذیرتر و ضعیف‌تر است و در عین حال محصولات حالتدهی اون نیز وضعیت رو مشکل‌تر هم می‌کنند.

خرید عمده محصولات آرایشی و بهداشتی

به همین دلیل

به همین دلیل برای جلوگیری از آسیب بیشتر، استفاده از تکنیک‌های طبیعی برای حالتدهی و مراقبت میتونه بسیار موثر و مفید باشه تا بتوان فر طبیعی موها رو در بهترین حالت نگه داشت و آسیب کمتری هم به اون وارد کرد. اگر موهای‌تون کدر و مات است، راه درخشان ‌کردن… اگر دقت کنید بیشتر کسانی که موهای‌شان به‌طور طبیعی فر است، جلوه و درخشندگی موهای‌شان کمتر از کسانی است که موهای صاف دارن.

برای درخشنده‌ کردن موهای فر، مرطوب‌کردن اونها با کرم‌های آبرسان بسیار موثر است. همچنین می‌تونید پوست کف‌ سر و موها رو با مقدار نسبتا زیادی از یک نوع روغن تصفیه شده مثل روغن کنجد یا بادام ماساژ بدین. بهتر است بعد از این‌که به موها روغن زدید، اونها رو با یک حوله گرم بپوشونید و اجازه بدین حدود یک ساعت روغن روی موها باقی بمونه.

رازهای مو فرفری ها که باید در مقاله چطوری از موهای فر مراقبت کنیم؟ فاش کنیم

به همین دلیل این نوع موها برای سالم ماندن نیاز به مکمل پروتئین دارند تا بتونن خود رو ترمیم کنند. کاندیشنرهای مو (نرم‌کنندگی) که از مواد طبیعی تشکیل شده باشن، می‌تونن این مشکل رو تا حدی برطرف کنند. 

بهترین کار این است که خودتون در منزل و با استفاده از مواد طبیعی و تازه چنین کاندیشنری تهیه کنید.

 کافی است تخم مرغ و سس مایونز رو به نسبت یک به دو با هم مخلوط کنید و حسابی به هم بزنید تا کاملا

یکنواخت شه. حال این کاندیشنر طبیعی رو روی موهای‌تون بمالید و روی سر رو با یک کلاه بپوشونید تا مواد

بهتر جذب ساقه موها بشن.

این مخلوط باید حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه روی موها بماند و بعد موها رو آب ‌بکشید. این کاندیشنر مو همچون درمانی موثر به ترمیم موها کمک می‌کنه و موجب می‌شه موها نرم و درخشان شن. 

یک دستورالعمل عجیب و غریب یکی دیگر از مشکلات رایج موهای فر، موخوره است. استفاده از روغن زیتون بهترین راه‌حل برای رهایی از این موخوره‌هاست. تمام کاری که شما باید انجام بدین، این است که موها و پوست کف سر رو به روغن زیتون آغشته کنین و ماساژ بدین.

ترفند شگفت انگیز برای مراقبت از موهای فر طبیعی

استفاده مرتب از اون می‌تونه جنس موهای شما رو بهبود بده تا هم حالت‌پذیرتر و هم نرم‌تر شه، اما می‌تونید از اون به‌گونه‌ای استفاده کنید که اثرش رو بیشتر هم کنین. کافی است یک لیوان شیر نارگیل رو با دو قاشق غذاخوری آبلیمو (تقریبا یک عدد لیموترش) مخلوط کنید و سپس این مخلوط رو در یخچال بگذارین تا کاملا سرد شه. وقتی دمای مخلوط پایین اومد و سرد شد، تقریبا حالت کرمی شکل پیدا می‌کنه. این مخلوط کرمی رو به موهاتون بمالین و بعد با حوله‌ای که قبلا در آب داغ گذاشته بودین، موها و سر رو بپوشونید.

مخلوط شیر و عسل برای مو

مخلوط شیر و عسل می‌تونه به خوبی موها و پوست کف‌سر رو تغذیه کند، ‌در واقع مواد مغذی درون شیر و عسل روی بافت موها و صاف‌شدن اونها تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. کافی است یک فنجان شیر رو با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. بعد چند توت‌فرنگی له روبه اونها اضافه کنید و سپس این مخلوط رو به موهاتون بمالید. اجازه بدین این مخلوط حدود دو ساعت روی موها باقی بمونه و سپس موها رو شامپو کنید. می‌بینید که چگونه موهاتون صاف و نرم و ابریشمی می‌شه.

استفاده از ابزارهای حرارتی روبه حداقل برسانید

گرما می‌تونه به موهای شما آسیب برسونه. میتونه اونها رو شکننده، خشک و زبر کنه. سشوار یا اتو کشیدن مو میتونه جهت رویش طبیعی فرهای شما رو بر هم بزنه و منجر به پدیدار شدن وز، خشکی موها و غیر قابل کنترل شدنشون شه.

شما می‌تونین از ابزارهای حرارتی مو استفاده کنید، اما نه همیشه. موهای براق و صاف رو برای مناسبت‌های خاص کنار بگذارید و قبل از استفاده از یک ابزار حرارتی، مو را کاملا آماده کنید. برای جلوگیری از خشکی یا آسیب، از محصولات محافظ مو استفاده کنید.

نرم کردن عمیق

نرم کردن عمیق موها بطور منظم برای تمام انواع موهای فر مفید خواهد بود. از یک نرم کننده‌ی غلیظ و رطوبت رسان روی طول موها استفاده کنید. به انتهای موها بیشتر توجه کنید. سپس یک کلاه دوش تهیه کنید و سرتون رو بپوشونید.

به موها حداقل ۲۰ دقیقه زمان بدین تا تمام رطوبت رو جذب کنند و سپس موها رو با آب ولرم (نه گرم) بشویین. آب گرم می‌تونه به فولیکول‌های موی شما آسیب برسونه یا اونا رو ضعیف کنه.

گره موها رو به درستی باز کنید

موهای فر رو با بی احتیاطی و بی توجهی برس نکشین. برس بیش از حد میتونه موهای شما رو وزدار کنه. ما توصیه می‌کنیم که از یک شانه‌ی دندانه درشت و یک برس پارویی نرم استفاده کنید.

وقتی موهاتون خیس هستند اونها رو شانه کنید. سپس از کرم فر کننده استفاده کنید و اجازه بدین موها بطور طبیعی خشک شن.

از برس، تنها برای باز کردن گره‌های بزرگ استفاده کنید. هنگامیکه مو خشک است، به آرامی برس بکشین، تا زمانیکه تمام گره‌ها باز شن. سپس دستانتون رو خیس کنید و با استفاده از انگشتانتون، دوباره به کرم فر کننده جان ببخشید. برای حفظ فرها، اجازه بدین موهاتون کاملا خشک شن.

جالبتر :

۶۵٪ از خانم‌ها در سراسر جهان، بطور طبیعی دارای موهای مجعد یا فر هستند، و این موها برخلاف موهای صاف به رسیدگی و مراقبت بیشتری نیاز دارند، تا دچار وز، گره خوردگی، و خشکی نشن.

متاسفانه اکثر مردان و زنانی که موهای فر دارند، بخاطر استفاده از دستورالعمل‌های آرایشی که موها رو شکننده، وزدار، و آشفته می‌کند، مقصر هستند!

در مقاله‌ی امروز چطوری از موهای فر مراقبت کنیم؟ ، ما حقایقی رو در مورد برخی از ماندگارترین باورهای اشتباه در مورد موهای فر بیان می‌کنیم:

باور غلط شماره ۱: برس کشیدن موهای فر بطور منظم، میتونه باعث صاف‌تر شدن مو شه

برس کشیدن موهایی که بطور طبیعی فر هستند، فرها رو آشفته می‌کنه و باعث گره خوردن موها می‌شه.

درست است که مو بعد از یک برس خوب، صاف بنظر می‌رسه، اما این صافی بمدت طولانی دوام نخواهد داشت. اگر فر محکم تا متوسط دارین، برس رو کنار بگذارید و بجای اون از انگشتانتون برای بازکردن فرها استفاده کنید.

موهای بسیار فرفری، مستعد شکستگی هستند. برس کشیدن فرهای محکم، بعلت اصطکاک میتونن باعث ضعیف شدگی فولیکول‌های مو نیز بشه.

توصیه‌ی ما شانه کردن موهای فر با انگشتان در حمام و استفاده از یک نرم کننده‌ی رطوبت رسان است. سپس تنها زمانی موها رو برس بکشید، که مرطوب هستند.

باور غلط شماره ۲: شامپوهای معمولی برای موهای فر نیز مناسب هستن

خیر، شما باید از شامپوهایی استفاده کنید که فرمولشون مخصوص موهای مجعد یا فر باشه. برخی از مواد شیمیایی موجود در شامپوها می‌تونن رطوبت مو رو از بین ببرند و باعث وز و خشکی شن.

اگر موهای فر دارید، از شامپوهای حاوی سولفات‌ها استفاده نکنید. سولفات‌ها باعث تولید کف می‌شن که چربی‌های طبیعی مو رو از بین می‌بره. این مواد شیمیایی اغلب در صابون ظرفشویی و مواد شوینده‌ی لباسشویی نیز بکار میرن.

حتما برچسب‌های شامپوها رو بدقت بخونین تا مطمئن بشین که در اونها سولفات وجود نداره. شامپوهایی رو انتخاب کنید که ۱۰۰٪ بدون سولفات و بدون سیلیکون باشن. شامپو زدن رو هم بدون مالش شدید موهاتون انجام بدین. اصطکاک بیش از اندازه، میتونه باعث وز شدن موها شه.

باور غلط شماره ۳: ایرادی ندارد که از نرم کننده استفاده نکنید

یک نرم کننده، بهترین دوست موهای فر است. نرم کننده، وز موها را تحت کنترل در میاره، خشکی رو کاهش میده، و باعث افزایش قدرت مو می‌شه. یک نرم کننده‌ی قوی و رطوبت رسان، ریشه‌ی موها رو مرطوب خواهد کرد، منافذ رو پر کرده و موهای کدر رو درخشان می‌کنه.

اگر موهایی نرم، براق و ابریشمی میخواین ، هرگز نرم‌کننده رو کنار نگذارید. بطور کلی هر چه فرها محکم‌تر باشند، مو خشک‌تر خواهد بود، بنابراین مقدار نرم کننده‌ای که استفاده می‌کنید رو بدرستی تنظیم کنید.

نرم کننده‌های بدون نیاز به شستشو نیز برای مهار کردن فرهای ناخوشایند، موثر هستند.

باور غلط شماره ۴: هر مدل مویی برای شما مناسب خواهد بود

خیر. اگر موهای فر دارید، مدل موهای متوسط بدردتون نخواهند خورد. یک دلیل این است که موهای فر شبیه موهای صاف رفتار نمی‌کنه. حتی مناسب‌ترین مدل‌های مو برای زنانی با موهای صاف، روی موهای فر یا مجعد، به همان شکل بنظر نخواهد رسید.

توصیه‌ی ما این است که با آرایشگرتون در مورد بهترین مدل‌های مو برای موهایتان مشورت کنید. شما مدل مویی می‌خواهید که به رسیدگی کمی نیاز داشته باشه، و هنگامیکه موها خشک هستند، بهتر بنظر برسه.

همچنین از آرایشگرتون بخواین که وقتی موهاتون خشک هستن اونها رو کوتاه کنه (نه در حالت خیس). با اینکار متوجه خواهید شد که موهاتون در یک روز معمولی، چطور بنظر خواهند رسید.

باور غلط شماره ۵: شستشوی منظم، موهای فر رو خشک خواهد کرد

آیا می‌دونستید که شستشوی منظم در واقع برای افرادی با موهای فر، مفید است؟ شستشوی موها، پوست سر رو از تجمع محصولات و آلودگی پاک می‌کنه.

باقی مانده‌ی محصولات و آلودگی میتونه باعث ضعیف یا چرب شدن موها شود. هنگامیکه پوست سر تمیز باشه، تولید سبوم، متعادل می‌شه. اینکار، احتمال داشتن موهای چرب و روغنی رو به حداقل میرسونه.

شستشوی موی فر

1. شامپو و نرم کنندگی مخصوص موهای آسیب دار رو تهیه کنید

یکی از مهم‌ترین نکات مراقبت موی فر که در مقاله چطوری از موهای فر مراقبت کنیم؟ بیان میکنیم ، استفاده از شامپوها و نرم کننده‌هایی است که برای موهای آسیب دار طراحی شدند. اما علت این امر چیست؟ در حقیقت موهای فر نسبت به موهای صاف و معمولی خشک‌تر هستند و به همین دلیل بیشتر در معرض انواع و اقسام آسیب‌های محیطی قرار دارن. بنابراین بهتر است از شامپوهای مخصوص موهای آسیب دار استفاده کنید که مواد ملایم‌تری در اونها هست و ترکیبات شیمیایی اون ، حداقل آسیب را به موهاتون وارد می‌سازه.

برخی برندهای تولیدکننده محصولات بهداشتی، شامپوها و نرم کننده‌هایی رو مخصوص موهای فر طراحی و تولید می‌کنند. این مژده رو به شما میدیم که حتما لازم نیست هزینه زیادی بابت تهیه چنین محصولاتی بپردازید. فرمولاسیون و ترکیبات اون در این شامپوها، معمولا مشابه ترکیباتی است که برای شامپو و نرم کننده مخصوص موهای خشک و آسیب دار در نظر گرفته می‌شه.

2. فقط دو بار در هفته شامپو بزنید

نکته دوم در نگهداری موهای فر این است که اگر موهای فری دارید، نباید هر روز اون رو شامپو بزنید. از اونجایی که معمولا موهای فر خشک‌تر هستند، لازم نیست به اندازه موهای صاف شستشو شن. شستشوی بیش از حد موها با شامپو می‌تواند موهای‌تان رو خشک و اون رو مات کند. بنابراین استفاده از شامپو رو تنها به دو بار در هفته محدود کنید.

البته ممکن است در عین فر بودن، موهای چربی داشته باشین. در این صورت برای مراقبت از موی فر و چرب، بهتر است شامپوهای روزانه فاقد سولفات رو فراهم کنید که ضمن تمیزی موها از چربی و آلودگی، رطوبت طبیعی اون رو حفظ می‌کند. شما می‌تونید هر روز با خیال راحت موهایتون رو با محصولات مراقبت از موی فر بشویید.

3. در حمام از نرم کننده مناسب استفاده کنید

سومین مرحله از مراحل روتین مراقبت از موی فر ، کوواش است. کوواش مو به این معناست که به جای شستشو با شامپو، فقط موهاتون رو با نرم کننده بشویید. کوواش روزانه موهای فری، مو رو نسبتا تمیز کرده و اون رو 3 تا 4 روز از مصرف شامپو بی‌نیاز می‌کنه. بنابراین کوواش مو ایده عالی و موثری است برای اینکه رطوبت کافی برای مراقبت از موی فر تامین شه.

اگر دچار مشکلات پوستی مانند درماتیت تماسی باشید، کوواش ممکن است برای‌تان مناسب نباشه. در این حالت حتما قبل از این کار با متخصص پوست مشورت کنید.

قبل از خرید نرم کننده برای مراقبت از موی فر خود، حتما برچسب روی محصول رو به دقت بخونید. از خرید نرم کننده‌هایی که ترکیبات سیلیکونی دارند (اون دسته ترکیبات که به -one ختم می‌شن)، خودداری کنید. این نوع محصولات باعث خشن‌تر شدگی و وزی موهایتون می‌شه.

علاوه بر انتخاب درست بهترین نرم کننده موی فر ، مصرف مقدار کافی از این محصولات در مراقبت های موی فر اهمیت دارد. ممکن است بعد از استفاده نرم کنندگی احساس کنید که موهایتون وزی و یا  بیش از حد نرم شدند. این حالت بدین معناست که از میزان زیادی نرم کننده استفاده کردید. به یاد داشته باشین تنها چند قطره نرم کننده برای موهای فری و هرچند حجیم‌تون کافی است.

4. قبل از حمام از ماسک مو طبیعی یا حاضر استفاده کنید

راهکارهای بسیاری برای درمان خشکی موهای فر وجود داره. اگر از خشکی و وز شدگی موهای فر خود رنج می‌برید، مخصوصا معجزه مواد نرم کننده طبیعی رو دست کم نگیرید. استفاده از بهترین روغن برای موهای فر مانند روغن بادام، روغن کرچک، روغن مورد، روغن نارگیل، روغن رزماری، روغن آرگان و بابونه تاثیر بسزایی در نرم و لطیف شدن موهاتون دارد.

یکی از روغن‌های مذکور و یا یک ماسک موی آماده مخصوص موهای خشک و فر رو انتخاب و قبل از حمام ، کل موهاتون رو به اون بمالین . سپس با کلاه حمام کل موهاتون رو بپوشونید. با همین کلاه زیر دوش آب گرم برید تا حرارت آب به تثبیت رطوبت ماسک کمک کنه. سپس چند ثانیه موها رو با آب سرد بشویید. آب سرد از وز شدن موها جلوگیری میکنه و در نتیجه راهکار موثری برای مراقبت از موی فر است.

5. موهای فر رو با تیشرت نخی خشک کنید

همان قدر که شستشوی صحیح موها در نگهداری از موی فر مردانه و زنانه مهم است، نحوه خشکی اون هم اهمیت دارد. اگر تجربه سشوار داشته باشین، حتما می‌دونید که پس از این کار موهای فرتون تا چه حد حجیم و وزی می‌شن. از طرف دیگر حوله‌های معمولی که برای خشک کردن سر به کار میرن، ممکن است اونقدرها گزینه خوبی برای شما نباشد و بدتر موهاتون رو وزی و آشفته کند. پس چه باید کرد؟

بهترین راهکار برای مراقبت از موی فر این است که اجازه بدین موها به طور طبیعی خشک شن. اما اگر به هر دلیلی نمیخواین با سر خیس از خانه خارج بشین و یا به رختخواب برین، پیشنهاد می‌کنیم از یک تیشرت نخی برای خشک کردن موهای فرتون استفاده کنید و بدین ترتیب دیگر نگران یال شیر شدگی سرتون نباشین.

اگر با مشکل گره خوردگی اول صبح موهای فرتون درگیر هستید، یک روبالشتی ساتن یا ابریشم تهیه کنید. موهای فر روی چنین روبالشتی‌هایی راحت‌تر سر میخورن و در نتیجه کمتر به همدیگر گره می‌خورن.

خرید عمده محصولات مو

برس و حالت دهی موهای فر

در ادامه قصد داریم تا به پرسش چگونه موهای فر رو حالت دهیم ، پاسخ بدیم و به آموزش سشوار موهای فر بپردازیم تا بتونیم بدون آسیب رسانی به موها برای حفظ حالت موهای فر تلاش کنیم. 

1. برای خشک کردن موها از دیسپانسر سشوار استفاده کنید

برای اینکه بهترین سشوار مخصوص موهای فر رو داشته باشین، باید از دیسپانسر استفاده کنید. دیسپانسر یک ابزار جانبی سشوار است که روی خروجی اون قرار میگیره و به پراکندگی جریان هوای سشوار کمک می‌کنه. در نتیجه این ابزار می‌تونه فر موهای‌تون رو تنظیم کنه و زیبایی بی‌نظیری به چین و شکن جذاب موهاتون ببخشه.

به راحتی دیسپانسر رو روی سشوار سوار کنید و کل موهاتون رو در اون قرار بدین.

بوسیله انگشت‌ها کمی با پیچ و تاب موهاتون بازی کنید تا در عین خشک شدگی، فرها فرم زیبا و مطلوب‌تون رو به خودشون بگیرند. با وجود اینکه دیسپانسر جریان هوا را بین موها پخش می‌کنه، توصیه می‌کنیم قبل از سشوار از محصولات محافظ حرارتی روی ریشه موهاتون استفاده کنین و ترجیحا سشوار رو روی درجه حرارت سرد اون تنظیم کنید. از این این روش می تونید به خوبی از موی فر خود مراقبت کنید.

2. موها رو با انگشت و برس دندانه پهن شانه بزنید

انگشتای شما نقش شانه مخصوص موهای فر رو دارند. هیچ چیز مانند انگشتان‌تون برای شانه موهای فر مناسب نیست. اگر مرتبا موهای‌تون رو شانه بزنید، انتهای موها سریع‌تر دوشاخه میشهو موخوره می‌گیرید. همچنین تاثیر برس و شانه بر موهای شما مانند آب در هاون کوفتن است! هرچه برای صاف‌تر شدگی موها برس بکشید، فقط اونها رو گره خورده‌تر می‌کنید.

برای شانه زدن موها ابتدا با انگشتان‌تون به آرامی رشته‌های مو رو جدا کنید و سپس از برس دندانه پهن استفاده کنید. به هیچ عنوان شانه زدگی موها رو از ریشه شروع نکنید؛ این کار باعث شکستگی تار موها می‌شه. شانه زدگی رو فقط با برس دندانه پهن و از انتهای مو شروع و به سمت ریشه حرکت کنین.

3. فقط با دمای کم و همراه با محافظ حرارتی اتو مو بکشید

 از اونجایی که موهای فر نسبت به موهای معمولی خشک‌تر هستند، هرگز نباید موها رو با دمای بالای اتو مو صاف کنید. برای مراقبت از موی فر قبل از اتو مو ، یک محافظ حرارتی رو روی موها اسپری کنید و سپس اتو مو رو در کمترین درجه حرارت خود قرار بدین.

به طور کلی نباید بیش از حد از اتو موهای آهنی استفاده کنید؛ چرا که اثر اونا موقت است و پس از مدت زمانی باعث شاخه شاخه به نظر میرسن موهاتون . اگر اتو موتون فقط دو درجه کم یا زیاد داره، اون رو روی حالت کم تنظیم کنید. همچنین به هیچ عنوان درجه حرارت اتو مو رو بیشتر از 400 درجه افزایش ندین.

در ادامه مطلب چطوری از موهای فر مراقبت کنیم؟ …

4. از ژل‌ها و کرم‌ها برای حالتدهی به موی فر استفاده کنید

 اگر شما هم به دنبال پاسخ به سوال چگونه موی فر رو خوش حالت کنیم ، هستید؛ باید بدونید که ژل‌ها و کرم‌های بسیاری برای حالت دهی به موهای فر طراحی شدند و می‌تونند بدون اینکه بیش از حد موها رو خشک سازند، اونها رو زیبا و خوش حالت کنند. اگر موهاتون پس از سشوار زبر و خشن می‌شه، بهتر است به سراغ سرم‌های مو سیلیکونی برید. سرم رو قبل از برس یا حالت دهی به مو، روی موها اسپری کنید. تنها مقدار کمی از سرم برای کل موهای کافی است و لازم نیست اسپری رو روی موهاتون خالی کنید.

اگر نمی‌خواید خیلی موهاتون سفت و شق و رق بایستد، به دنبال لوسیون‌ها و ژل‌های حالت دهنده سبک وزن باشید. معمولا روی این محصولات عبارت lightweight درج هست. استفاده از واکس مو برای موهای فر هم ایده خوبی به نظر می رسه. 

5. فقط مقدار کمی سرم ضد وز روی کل موها بزنین

سرم ضد وز میتونه به لطافت موهای شما کمک کنه و باعث حذف موخوره پس از دوش یا سشوار موها شه. با این حال اثربخشی سرم‌های ضد وز به این زودی‌ها پدیدار نمی‌شه و نباید از این محصولات انتظار معجزه داشته باشید.

برای مراقبت و نگهداری از موهای فر مردانه و زنانه فقط کافی است به اندازه یک سکه سرم ضد وز رو کف دست‌هاتون بریزید و به طور یکنواخت روی تمام موی سرتون بکشید تا نرم و لطیف شن.

 کوتاه کردن موهای فر

همانطور که می دونید مراقبت از موهای فر کوتاه ساده تر از موی فر بلند است. به همین برخی از افراد که حوصله یا زمان کافی برای رسیدگی به موهای فر خود رو ندارند، تصمیم به کوتاه کردن اونها می گیرن. 

1. وقتی تاج موها صاف شد، اونها رو کوتاه کنید

برای مراقبت از موی فر هیچ اجباری وجود نداره که در فواصل زمانی معینی موهاتون رو کوتاه کنید. در حد فاصل کوتاهی موهاتون فقط با نکاتی که گفتیم مراقب اونها باشید و هنگامی که تاج موها صاف شد، به آرایشگاه برین.

قبل از رفتن به آرایشگاه، موهاتون رو حالت ندین. اجازه بدین آرایشگر موهای فرتون رو براساس فرهای طبیعی اون کوتاه کنید.

2. از آرایشگر بخواید موهاتون رو خشک کوتاه کنه

 وقتی به آرایشگاه مراجعه می‌کنید، قطعا می‌خواید بدونید که موهاتون بعد از کوتاهی، چه ظاهری پیدا می‌کنند. موهای فر در حالت مرطوب نسبت به خشک بسیار متفاوت به نظر می‌رسند؛ چرا که موهای فر خیس، کوتاه قدتر از حالت خشک اون ظاهر می‌شن. به همین دلیل از آرایشگرتون بخواید که موها رو در حالت خشک اون کوتاه کنه. در این صورت مطمئن خواهید شد که قبل از خروج از آرایشگاه، مدل موهاتون رو می‌دونید.

همان طور که می‌دونید، به موهای فر نمی‌توان مدل خاصی داد. بنابراین می‌تونید تنها در چند مرحله ساده سر موهاتون رو در خانه کوتاه کنید و از شر موخوره‌های احتمالی خلاص بشید.

3. دفعات رنگ کردن موها رو کمتر کنید

خوبی موهای فر این است که بیشتر از موهای صاف رنگ رو نگه می‌دارند. بنابراین نسبت به موهای صاف به دفعات کمتری برای ترمیم موهای رنگی و رنگ ریشه موها نیاز خواهید داشت. در واقع برای نگهداری موی فر رنگ شدگی تنها کافی است هر 6 تا 10 هفته یک بار ریشه موها رو رنگ کنید و برای هایلایت کردن موها، هر 10 تا 14 هفته به آرایشگاه مراجعه کنید.

در واقع پرهیز از رنگ کردن بیش از حد مو برای مراقبت از موی فر اهمیت بسیاری داره؛ چرا که مواد شیمیایی موجود در رنگ موها بدتر موهاتون رو خشک و زبر خواهد کردیم.

سوالات متداول درمورد مراقبت از موی فر

در ادامه به برخی از رایج ترین سوالات در خصوص مراقبت از موی فر پاسخ خواهیم داد.


چگونه حالت موی فر رو حفظ کنیم؟

قبل از حمام حتما نرم کننده بزنید و بعد از حمام از سرم یا کریستال مو استفاده کنید. برای حالتدهی به موهای فر و حفظ پیچ و تابش، با دیسپانسر سشوار موها رو خشک کنید. همچنین میتونین پس از گرفته شدن رطوبت موها، سرتون رو به پایین بگیرید و موس مو بزنید.

چگونه موی فر رو صاف کنیم؟

حتی الامکان از اتو مو برای صاف کردن موها استفاده نکنید. روش‌ها و مواد طبیعی زیادی برای این کار وجود دارند؛ برای مثال می‌تونید با شیر و عسل، روغن زیتون و یا شیر نارگیل موهای فرتان رو صاف کنید.

چگونه موی فر را کوتاه کنیم؟

بهتر است برای کوتاه کردن موهای فر اونها رو خیس نکنید. شما می‌تونید با استفاده از مطالعه این مقاله چطوری از موهای فر مراقبت کنیم؟ موهای فرتون رو در خانه کوتاه کنید.

انتخاب شامپو و نرم‌کننده‌ی مناسب

حتما شامپوها و نرم‌کننده‌هایی بخرید که مخصوص موی فر تهیه می‌شن. در حالت کلی بیشتر دنبال محصولاتی باشید که حاوی مواد زیر هستند؛

  • عصاره‌ها یا روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن جوجوبا، روغن آفتابگردان و روغن آووکادو
  • آلوئه ورا
  • کراتین
  • کره‌ی شی
  • ابریشم هیدرولیز شده و پروتئین‌های حیوانی
  • پانتنول و پروویتامین‌ها
  • عصاره‌های گیاهی

بهتر است که موهای خود رو هر روز نشویید اما اگر میخواین این کار رو انجام بدین، از یک شامپوی ملایم استفاده کنید که حاوی عوامل پاک‌کننده‌ی ملایم‌تر و همچنین مواد حالت‌دهنده و نرم‌کننده است.

اگر موهاتون چرب یا کثیف است، هر یک یا دو هفته یک بار از شامپوی تمیزکننده‌ی قوی‌تر استفاده کنید. همیشه بعد از شامپو زدن از نرم‌کننده و ماسک‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید تا رطوبت موها حفظ شه.

راهکارهای قبل از استفاده از شامپو در چطوری از موهای فر مراقبت کنیم؟

اگر موهای شما خیلی فر است و تارهای ضخیمی دارد، می‌تونید از راهکارهای پیش از شامپو زدن هم استفاده کنید. برخلاف باور عموم، مجبور نیستید حتما بعد از شامپو زدن از نرم‌کننده استفاده کنید. می‌تونید از نرم‌کننده، قبل و بعد از شامپو استفاده کنید.

موهای خیلی ضخیم و خیلی فر، به‌سرعت رطوبت خود رو از دست میدن. استفاده از نرم‌کننده قبل از شامپو زدن باعث می‌شه که شست‌وشو با شامپو باعث از بین بردن چربی طبیعی موها نشه و اونها رو بیش‌ازحد خشک نکنه.

آب سرد یا گرم؟

آب داغ رطوبت مو رو از بین می‌بره و اون رو خشک می‌کنه. بهتر است موهای خود رو با آب سرد بشویید. اجتناب از آب داغ موقع شستشوی موها، رطوبت داخل موها رو حفظ می‌کنه و باعث افزایش استحکام موها می‌شه. شستشوی موها با آب خنک هم به بسته شدن کوتیکول مو کمک می‌کنه.

اجتناب از شامپو زدن بیش‌از‌حد

شست‌وشوی هر روز موها با شامپو، برای کسانی که موهای فر دارند، ایده‌ی خوبی نیست و باعث خشک شدن موها می‌شود. شامپو زدن زیاد، رطوبت و چربی طبیعی لازم برای حفظ استقامت و درخشندگی تارهای مو رو از بین می‌برد. بهتر است که یک برنامه‌ی شست‌وشو داشته باشید و اون رو تغییر بدین تا به بهترین زمان‌بندی برای شستن موها برسید. در حالت کلی بهتر است که هر سه روز یک بار موهای خود رو شامپو بزنید.

انتخاب شانه و برس مناسب

موی فر معمولا خشک و شکننده است و موقع شانه کردن ممکن است خیلی زود بشکند. برای شانه کردن این موها باید مراقب باشید و ابتدا از یک شانه‌ی دندانه‌درشت استفاده کنید تا گره‌ی موها باز شه. اگر مشکل ریزش مو ندارین می‌تونید شانه کردن مو رو زمانی انجام بدین که نرم‌کننده هنوز روی موهای شما است. با این روش، نرم‌کننده به تمام تارهای مو می‌رسه و همه‌ی موها رو نرم و صاف می‌کند.

موقع خرید شانه و برس، سعی کنید باکیفیت‌ترین مدل‌ها را بخرید. شانه‌ها و برس‌هایی بخرید که به جای دندانه‌های پلاستیکی، دارای دندانه‌هایی از جنس طبیعی مثلا چوب هستند.

یکی دیگر از گزینه‌هایی که دارید این است که اصلا از شامپو و برس استفاده نکنید. اگر موهای خیلی فر دارید می‌تونید از نرم‌کننده‌های بدون نیاز به شست‌وشو استفاده کنید. با نوک انشگت سعی کنید تمام مو رو به نرم‌کننده آغشته کنید.

استفاده نکردن از حالت‌دهنده‌های مو

بیشتر متخصصان مو توصیه می‌کنند که اجازه بدین موهای فر خودشون خشک شن و از دستگاه‌های حرارتی برای خشک کردن مو و حالت دادن به اون استفاده نکنید. این کار باعث آسیب رسیدن به موها و خشک‌تر شدن اونها می‌شه.

اگر میخواید گاهی اوقات از سشوار و حالت‌دهنده‌های مو و اتوی مو استفاده کنید، حتما باید قبل از استفاده از این وسایل، از اسپری‌ها یا سایر مواد آرایشی محافظ مو در برابر حرات استفاده کنید. اسپری‌هایی بخرید که حاوی کراتین یا سیلیکون هستن که فولیکول‌های مو رو می‌بندند و در برابر آسیب ناشی از حرارت زیاد، مقاومت خوبی برای مو ایجاد می‌کنند.

اگر از سشوار برای خشک کردن و حالت دادن به مو استفاده می‌کنید، سعی کنید که سر سشوار از موهای شما ۱۵ سانتی‌متر یا بیشتر فاصله داشته باشه.

پیشگیری از موخوره

پیشگیری کردن از موخوره به طور کامل، معمولا غیرممکن است. ضمنا هیچ راهی برای درمان مویی که دچار موخوره شده وجود ندارد و تنها راه، کوتاه کردن موهای آسیب‌دیده است. بهترین را برای پیشگیری از ایجاد موخوره این است که با موهای خود با ملایمت رفتار کنید به‌خصوص وقتی گره میخورن.

برای پیشگیری از موخوره راهکارهای زیر رو فراموش نکنید؛

  • قبل از شانه کردن موها، با یک شانه‌ی دندانه درشت گره‌های اون رو باز کنید.
  • سعی کنید تا جایی که ممکن است موهای خود رو به شکل دم‌اسبی یا گوجه‌ای نبندید.
  • از برس‌ها و شانه‌هایی که بین دندانه‌های اون فاصله زیادی دارد استفاده کنید.
  • از ابزارهای حرارتی حالت‌دهنده‌ی مو استفاده نکنید.
  • هر ۲ تا ۳ ماه یک بار مقداری از موهای خود رو کوتاه کنید تا موهای آسیب‌دیده و موخوره‌دار از بین برن.

موی فر را چند وقت‌یک بار بشوییم؟

اگر میخواین هر روز به حمام برید و موهای خود رو بشویید، نباید هر بار از شامپو استفاده کنید. برخی روزها کافی است که موهای خود رو آب بکشید و فقط از نرم‌کننده استفاده کنید. بعضی از روزها می‌تونید شامپوهای ملایم بزنید تا چربی طبیعی موها از بین نرن. هر یک یا دو هفته، از شامپوهای رایج برای شستن مو استفاده کنید تا آلودگی‌ها و محصولات حالت‌دهنده‌ی مو از روی تارهای مو به‌خوبی تمیز بشن.

روتین خواب برای مراقبت از موهای فر

خوابیدن به پشت میتونه وزن زیادی روی فولیکول‌های مو وارد کنه و فرهای موی شما رو نامرتب، وز و گره‌دار کنه.

اگر موهای مجعد دارید، خوابیدن به پهلو یا روی شکم احتمالا برای حفظ سلامت فر مو بهترین حالت است. پیچیدن سر در یک کلاه یا روسری میتونه به محافظت از فر موها در هنگام خواب کمک کند.

استفاده از ماسک مو، اسانس یا نرم‌کننده‌ی مو را قبل از خواب در نظر بگیرید تا به نرم کردن فرهای مو و افزایش رطوبت هنگام خواب کمک کنه.

ماسک مو و مراقبت از موی فر

در خانه می‌تونید ماسک موی خانگی با مواد در دسترس تهیه کنید و برای تقویت و تأمین رطوبت موها از اونها استفاده کنید. این ماسک‌ها باید در طول شب روی موها بمونن و صبح شسته شن. ماسک موهای خانگی معمولا حاوی موادی مثل عسل، روغن نارگیل، موز و آووکادو هستند و رطوبت لازم مو رو تأمین می‌کنند. بهترین زمان استفاده از ماسک‌های خانگی، طول شب است.

اگر موهای فر و خشک دارید، هفته‌ای یک یا دو بار از این ماسک‌های خانگی استفاده کنید.

علاوه بر ماسک‌های خانگی، ماسک‌های آماده هم در بازار وجود دارد که برای انواع موها ارائه می‌شوند. ماسک مخصوص موهای فر یا موهای خشک برای شما مناسب است.

در ادامه چطوری از موهای فر مراقبت کنیم؟ …

روغن‌های طبیعی برای موهای فر

حفظ رطوبت موهای فر کار سختی است چون چربی طبیعی موها، در موهای فر به راحتی به انتهای ساقه‌ی مو نمی‌رسند. اضافه کردن مقداری روغن طبیعی قبل از خواب، می‌تواند لایه‌ی محافظ خوبی روی تارهای مو ایجاد کند.

روغن‌های طبیعی زیر می‌توانند برای تأمین و حفظ رطوبت موی فر مناسب باشند؛

  • روغن نارگیل
  • روغن زیتون
  • روغن آووکادو
  • روغن جوجوبا
  • روغن آرگان
  • روغن کرچک
  • روغن هسته‌ی انگور

نرم‌کننده‌های بدون نیاز به شست‌و‌شو

دسته‌ی دیگری از محصولات مخصوص موهای فر در بازار وجود داره که نیاز به شستن ندارن. نرم‌کننده‌های بدون نیاز به شست‌‌وشو رو می‌تونید شب‌ها قبل از خواب استفاده کنید. این کار باعث می‌شه که موهای آسیب‌دیده دوباره جان بگیرند و موهای شما صبح فردا، بهتر حالت بگیرند و راحت‌تر شانه شن.

اگر موی فر دارید، این کارها را انجام ندهید

موی فر حساس است و برای مراقبت از اون از کارهای زیر اجتناب کنید؛

  • محصولات حاوی سولفات، الکل، مواد شیمیایی قوی و عطرها
  • استفاده از شامپوهای تمیزکننده‌ی قوی بیش از یک بار در هفته
  • به پشت خوابیدن
  • استفاده از ابزارهای حرارتی برای حالت دادن به مو بیش از یک یا دو بار در ماه
  • شستشو با آب داغ در حمام
  • بستن موها به شکل دم‌اسبی یا با فشار
  • استفاده از شانه‌های دندانه ریز
  • تلاش برای باز کردن گره موهای خشک

مدل‌های موی فر

برای مراقبت از موی فر نباید اون رو محکم بکشین و دم اسبی کنید. مدل گوجه‌ای محکم و کشیده هم برای موهای شما مناسب نیست. این کار باعث می‌شه که فر موها، حالت خود رو از دست بدن و گره بخورن. بستن محکم موها باعث آسیب رساندن به تار مو هم می‌شه.

برای موهای فر مدل‌های زیر را امتحان کنید؛

  • مدل گوجه‌ای یا دم اسبی شل
  • بافت‌های شل
  • جمع کردن نیمه‌ی بالایی مو بالای سر
  • باز گذاشتن موها (موی فر به‌تنهایی زیبا است و لازم نیست برای زیباتر کردن آن کاری انجام دهید. باز گذاشتن موها بهترین حالت برای حفظ سلامت آن‌ها است.)

برای کاهش دادن حجم زیاد موها می‌تونید موهای خود را مدل لیر (layer) بزنید.

جمع‌بندی

مهم‌ترین نکته‌ای که درباره‌ی موهای مجعد و فر در مطلب چطوری از موهای فر مراقبت کنیم؟ باید بدونید این است که این نوع مو معمولا در معرض خشکی قرار داره و خیلی زود رطوبت و چربی طبیعی خود رو از دست میده. باید تلاش کنید تا با استفاده از روغن‌های طبیعی، محصولات باکیفیت و روبالشی مناسب، مانع از دست رفتن رطوبت مو شین. استفاده از سشوار و وسایل حالت‌دهنده‌ی مو رو به حداقل برسونین تا موهایی براق و سالم و زیبا داشته باشید.