چرا باید از روغن مو آرگان استفاده کنیم؟

چرا باید از روغن مو آرگان استفاده کنیم؟روغن آرگان در میان روغن ها یک معجزه به حساب میاد زیرا دارای

مزایای بسیاری برای پوست و مو است. اگر با این روغن آشنایی ندارین، ما براتون اطلاعاتی درباره اون جمع آوری کردیم.

روغن آرگان از درخت مراکشی آرگان گرفته می شه و دارای مواد مغذی و آنتی اکسیدان های بسیاری از جمله

ویتامین E، فورولیک اسید و اسیدهای چرب است. میخواید بدونید این طلای مایع براتون چه کارهایی انجام میده؟

در ادامه این مقاله چرا باید از روغن مو آرگان استفاده کنیم؟ با ما همراه باشید.

روغن آرگان چیست؟

روغن آرگان یک روغن گیاهی است که از هسته درخت آرگان (Argania spinosa L) تولید می‌شه. خواستگاه اصلی و زیست بوم این روغن به مراکش باز می‌گرده. در حال حاضر اما این روغن در بسیاری از نقاط جهان به وفور یافت می‌شه. باید بدونید که روغن آرگان اصل دارای رنگ زرد طلایی است. اگر خیلی کم‌رنگ باشه، به احتمال زیاد با روغن‌های دیگر مخلوط شدست. بافت اون نیز باید صاف و نرم باشه.

خرید عمده محصولات ارایشی وبهداشتی

خواص روغن آرگان

روغن آرگان جزء معدود روغن‌هایی است که خواص و تأثیرگذاری بسیار زیادی برای پوست و مو داره. تأثیرگذاری بالای این روغن اون رو به یکی از مواد اولیه اصلی بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی تبدیل کرده است. خواص روغن آرگان به بهبود سلامت پوست و مو محدود نمی‌شه. این روغن گیاهی علاوه بر کاربرد گسترده‌ای که در روغن تراپی داره، با اهداف زیبایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیره.

همونطور که می‌دونید دنیا به سمت و سوی استفاده از مواد و فرآیندهای طبیعی به جای مواد و فرآیندهای شیمیایی پیش میره.خواص روغن آرگان و کاربرد اون در زیبایی پوست و مو، این فرصت رو در اختیار شماقرار میده که از اون به عنوان جایگزین مواد آرایشی غیرطبیعی استفاده کنید. بدین ترتیب بدون اینکه آسیبی به پوست و موی خود وارد کنید، به اهداف زیبایی‌تون می‌رسین.

مهم‌ترین کاربردهای این محصول عبارتند از:

جوان‌سازی پوست

امروزه روغن آرگان به یک ماده محبوب برای بسیاری از محصولات مراقبت از پوست تبدیل شدست. در صورت استفاده مستقیم روی پوست، به ترمیم و حفظ سلامت پوست کمک می‌کنه. این روغن از طریق افزایش خاصیت کشسانی و آب‌رسانی به پوست اون رو ترمیم و به جوان‌سازی پوست کمک می‌کنه.

محافظت مو در برابر حرارت

قبل از سشوار کردن یا اتوی مو می‌تونید از چند قطره روغن آرگان برای محافظت از موهای خود استفاده کنید. این روغن با دارا بودن مواد ترمیم کننده و محافظت از موهای شما در برابر آسیب‌های سشوار و اتو کردن، محافظت می‌کنه. حرارت زیاد همونطور که می دونید به ساقه‌های مو آسیب رسانده و اونها رو خشک و وز می‌کنه و در طولانی مدت باعث شکستن ساقه مو می‌شه.
همچنین می تونید از روغن تقویت مو که حاوی روغن آرگان هست و با هر نوع مویی سازگاری دارد، برای محافظت از مو در برابر حرارت استفاده کنید.

بهبود التهاب پوست

روغن آرگان برای دهه‌ها به ویژه در آفریقای شمالی، یک داروی محبوب خانگی برای درمان بیماری‌های التهابی پوست بوده است. تحقیقات نشان میده روغن آرگان حاوی چندین ترکیب آنتی‌اکسیدان و ضدالتهاب است، به همین دلیل برای درمان بافت پوست مؤثر است. این مواد به کاهش علائم در تعدادی از بیماری‌های مختلف التهابی پوستی مانند پسوریازیس و روزاسه کمک می‌کنن.

مرطوب‌کننده پوست و مو

اسیدهای اولئیک و لینولئیک که اکثر محتوای چربی روغن آرگان رو تشکیل میده ، مواد مغذی حیاتی برای حفظ سلامت پوست و مو هستند. علاوه بر اون فراوانی ویتامین E که یک آنتی‌اکسیدان محلول در چربی است نیز در افزایش خاصیت مرطوب‌کنندگی این روغن مؤثر است. ویتامین E میتونه به بهبود احتباس آب در پوست کمک کنه. اگر لب‌های خشکی دارید نیز می‌تونید از این روغن برای درمان استفاده کنید. آرگان با نفوذ بین پولک‌های مو به اون آب و رطوبت مورد نیاز رو می‌رسونه.

رفع ترک‌های پوستی

بسیاری از بانوان پس از زایمان یا تغییر وزن مکرر، ترک‌های پوستی رو تجربه می‌کنند که برایشون ناخوشایند است. تحقیقات نشان میده که روغن آرگان ممکن است در کاهش التهاب و بهبود قابلیت ارتجاعی پوست نقش داشته باشه. به همین دلیل بسیاری از افراد از اون برای از بین بردن و کم‌رنگ کردن ترک‌های پوستی استفاده می‌کنن.

برای این کار کافی است که به صورت مرتب فرآیند ماساژ روغن آرگان بر روی پوست ترک خورده و چین و چروک‌ها را تکرار کنید. اگر این فرآیند به برنامه روتین مراقبت از پوست و مویتان اضافه شود، کمترین نتیجه‌ای که دارد جلوگیری از تشدید چین و چروک‌ها و کمک به محو شدن ترک‌های موجود است.

برطرف کننده وزی مو

با توجه به خواص آب‌رسانی و ترمیم‌کنندگی روغن آرگان از اون می‌توان برای برطرف کردن وزی و آسیب به مو استفاده کرد. همچنین این روغن در پیشگیری از بروز موخوره نیز مؤثر است. چرا که موخوره در خیلی از مواقع به علت خشکی بیش از حد بروز پیدا می‌کنه. استفاده منظم از روغن آرگان، اجازه نمیده موها خشک بشن و به این صورت از بیماری‌هایی که ریشه اونها در خشکی موها است جلوگیری می‌شه. این روغن رو می‌تونید روی ساقه موهای خود ماساژ بدین. آرگان به نرم و درخشان شدن موهای شما نیز کمک می‌کنه. 

در ادامه چرا باید از روغن مو آرگان استفاده کنیم؟ همراه ما باشید

درمان آکنه

ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی موجود در خواص روغن آرگان در کاهش قرمزی و تحریک پوست ناشی از آکنه مؤثر است. این روغن همچنین به آب‌رسانی پوست کمک می‌کنه که برای پیشگیری از آکنه مهم استآکنه هورمونی اغلب نتیجه سبوم اضافی است که توسط هورمون‌ها ایجاد می‌شه. روغن آرگان دارای اثرات ضد سبوم است که میتونه به طور مؤثری میزان چربی پوست رو تنظیم کنه.

محافظت از پوست در برابر آفتاب

زنان مراکشی مدت زیادی است که از روغن آرگان برای محافظت از پوست خود در برابر آفتاب استفاده می‌کنند. فعالیت آنتی‌اکسیدانی موجود در روغن آرگان به محافظت از پوست در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد ناشی از آفتاب کمک می‌کنه. در نتیجه از سوختگی و هایپرپیگمنتیشن یا لک‌های پوستی جلوگیری می‌شه.

نرم کننده مو و پوست

روغن آرگان جدای از خواص قابل توجهی که برای پوست و مو دارد، در بحث نرم کنندگی حرف اول رو در میان روغن‌های طبیعی می‌زنه. این روغن با وجود ویتامین E و اسیدهای چربی که به وفور در اون وجود داره، خاصیت آبرسانی و نرم کنندگی طبیعی داره.

از روغن آرگان می‌توان به عنوان نرم کننده‌ای طبیعی و بی‌ضرر برای موهای خشک پس از حمام نیز استفاده کرد. اغلب محصولات نرم کننده مو شیمیایی در ترکیبات خود این روغن رو دارند. شما می‌تونید به جای اونها از خود این روغن به صورت مستقیم روی ساقه موها استفاده کنید.

ابریشمی کردن بافت مو

این روغن با استفاده از خواص نرم‌کنندگی که داره و البته آبرسان بودن، بافت موی شما رو بسیار لطیف و ابریشمی می‌کند. کافی است که همواره ساقه موی خود رو با استفاده از این روغن ماساژ بدین.

تنظیم چربی پوست

برخی از ما به طور طبیعی پوستی چرب داریم که برخی اوقات ظاهری ناخوشایند رو ایجاد می‌کنه. اما این تنها آسیبی نیست که چربی اضافه موها وارد می‌کنه. این چربی اضافه، منافذ پوست سر رو دچار گرفتگی کرده و به این ترتیب از رشد طبیعی اون جلوگیری می‌کنه. به عبارتی پوست سر نمی‌تونه تنفس درستی داشته باشه و جریان طبیعی خون در این ناحیه مختل می‌شه. بسته شدن منافذ پوست سر با چربی همچنین به معنای ایجاد انواع عفونت‌ها و التهابات در این ناحیه است.

خوشبختانه به لطف قابلیت‌های ضد سبوم، روغن آرگان میتونه به کاهش سبوم کلی و کاهش چربی پوست کمک کنه. آرگان مانند یک تنظیم کننده قدرتمند، نه تنها چربی پوست رو کنترل می‌کنه، بلکه از خشک شدن اون نیز جلوگیری می‌کنه.

مرطوب کننده لب

از آنجایی که این ماده سرشار از ویتامین‌های A و E است، یک مرطوب‌کننده و نرم‌کننده طبیعی برای لب‌ها محسوب می‌شه. اگر لب‌های شما ترک خورده یا پوسته پوسته شده است، روغن آرگان رو شب تا صبح بر روی لب‌های خود نگه دارید.

بهبود رشد موها

در لیست بهترین روغن ها برای مو ، روغن آرگان جایگاه ویژه‌ای دارد. این روغن مراکشی منبعی غنی از همه عناصری است که موها برای رشد به اون نیاز دارند. این روغن طبیعی با رساندن مواد غذایی لازم به موها، رشد اونها رو بهبود می‌بخشه. از طرفی قدرتی که این روغن در جلوگیری از عارضه‌های مو مانند موخوره دارد، از اینکه موها شکسته شده و یا قطع شن، جلوگیری می‌کنه. به این ترتیب موها با وجود آرگان نه تنها مراحل رشد خود رو بدون اختلال می‌گذرانند، بلکه از حالت عادی نیز بهتر رشد می‌کنن. روغن آرگان یکی از ترکیبات موجود در روغن ترکیبی مو زیما نیز می‌باشه.

حفظ رنگ موی طبیعی

یکی از مزایای منحصر به فرد روغن آرگان توانایی آن در کمک به حفظ رنگ طبیعی مو با کاهش اثرات تغییر رنگ مو ناشی از عوامل محیطی و پیری است.

درمان شوره خشک سر

روغن آرگان حاوی اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌هایی است که پوست را عمیقاً مرطوب و آبرسانی کرده و خشکی و خارش را کاهش می‌دهد. اگر به طور مرتب چند قطره از این روغن را روی پوست سر خود بمالید، کاهش شوره خشک سرتان را مشاهده خواهید کرد.

سرعت بخشیدن به بهبود زخم و سوختگی پوست

روغن آرگان روند بهبود زخم را سرعت می‌بخشد. تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفته نشان میده که استفاده منظم از این محصول طبیعی نقش قابل توجهی در بهبود جای زخم و سوختگی دارد.  در واقع عناصر معدنی فراوانی که در این ماده وجود دارد، ترمیم‌کننده هست و شرایط رو برای درمان فوری اینگونه عوارض فراهم می‌کنه. همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این محصول به کاهش التهاب ناشی از زخم و سوختگی کمک می‌کنه.

روغن قبل و بعد از اصلاح

این روغن رو می‌توان به عنوان روغن قبل و بعد از اصلاح استفاده کرد. قبل از اصلاح، روغن آرگان رو به پوست خود بمالید تا موها نرم شده و اصلاح شما بدون درد و آسیب انجام شه. پس از اصلاح نیز، می‌توان از این روغن به منظور ترمیم هرگونه بریدگی، جلوگیری از رشد موهای زائد و داشتن پوستی صاف استفاده کرد.

تقویت ناخن و کوتیکول

کم‌آبی علت اصلی ناخن‌های ضعیف و شکننده و خشکی کوتیکول‌ها است. روغن آرگان یک مرطوب‌کننده عالی است که میتونه به تقویت ناخن‌ها، نرم شدن کوتیکول‌ها، تحریک رشد سالم ناخن‌ها و بهبود سلامت کلی و ظاهر ناخن‌های شما کمک کنه.

خرید عمده محصولات مو

کاربردهای روغن آرگان

این محصول بواسطه خواص زیاد خود کاربرد گسترده‌ای در مراقبت‌های روزانه پوست و مو داره. با این وجود مهم‌ترین کاربردهای روزانه روغن آرگان عبارتند از:

آبرسان

یکی از مهم‌ترین کاربردهای این محصول آبرسان بودن اون برای پوست و مو می‌باشه. وجود ویتامین E و اسیدهای چرب در این روغن، عاملی است که اون رو به یک آبرسان مؤثر برای مو و پوست تبدیل کرده است. با استفاده منظم از این روغن نه تنها پوست در لحظه مرطوب می‌شه، بلکه مولکول‌های آب در سلول‌های اون باقی می‌مانند. به این ترتیب بافت پوست و مو همواره مرطوب خواهد بود.

ضد آفتاب

این روغن به دلیل وجود عناصر آنتی‌اکسیدان مانند ویتامین E می‌تواند از پوست در مقابل تنش‌های محیطی محافظت کند. اشعه‌های مضر آفتاب یکی از همین تنش‌ها است. به این ترتیب نه تنها روغن آرگان از آسیب اشعه‌های مضر خورشید به پوست و مو جلوگیری کرده، بلکه عوارض ناشی از آن را نیز خنثی و حتی ترمیم خواهد کرد.

سرم طبیعی مو

روغن آرگان رو می‌توان با خیال راحت جایگزین انواع نرم‌کننده مو و سرم‌های شیمیایی موجود در بازار کرد. این محصول نه تنها اثرگذاری فوق‌العاده‌ای داره، بلکه هیچگونه عوارض جانبی در پی نخواهد داشت. یعنی شما می‌تونید با خیال راحت روغن آرگان رو به طور روزانه بر روی موهای خود استعمال کنید. 

بهترین زمان استفاده از روغن آرگان 

بهترین زمان استفاده از روغن آرگان وقتی است که بتونید به اون پایبند باشید. برای مثال می‌توانید هر شب قبل از خواب از این روغن بر روی ساقه مو یا پوست صورتتون استفاده کنید. به هر حال برای استفاده از این روغن زمان خاصی تعریف نشده است و این موضوع به برنامه مراقبتی خودتون بستگی داره.

طرز استفاده روغن آرگان به‌عنوان حالت دهنده

یکی از کاربردهای این روغن، کمک به صاف‌کردن و رفع وزی مو است. این کار در چند مرحله زیر انجام می‌شه:

۱- روغن آرگان رو در کف دست بریزید و گرم کنید.

ابتدا ۲-۵ قطره روغن رو در کف دستان خود بریزید. کف دست‌ها رو به‌هم بمالید تا روغن گرم شه. این کار باعث پخش‌شدن راحت‌تر روغن و نفوذ بهتر به موها می‌شه. مقدار روغن نباید بیشتر از چند قطره باشد چراکه استفاده زیاد، موها رو چرب و سنگین خواهدکرد.

در ادامه… چرا باید از روغن مو آرگان استفاده کنیم؟

۲- موهای تمیز را با دست آغشته به روغن شانه کنید.

سپس دست‌ها رو بین موهای تازه شسته و خشک‌شده که کمی رطوبت دارد، شانه کنید تا محصول کاملا پخش شه. سعی کنید این کار رو از انتهای ساقه مو شروع کنید و به سمت ریشه برید. از اونجایی که موها تمیز است، روغن آرگان جایگزین چربی طبیعی می‌شه و به موهای شما کمک می‌کنه تا براق و صاف به‌نظر برسند. این طرز استفاده روغن آرگان برای مو، یک ایده خوب است تا اگر متوجه وزشدن موهای‌تون شدید، سریعا اون رو صاف و رام کنید. مصرف مقدار کمی از روغن آرگان به افزایش موج و حجم طبیعی موها نیز کمک می‌کنه.

۳- روغن را روی پوست سر خود ماساژ دهید تا خشکی پوست را نیز از بین ببرد.

اگر می‌خواهید پوست سر خود رو آبرسانی کنید، پس از مرحله دوم، انگشتان رو با حرکات دایره‌ای روی پوست سر بمالید. ماساژ پوست سر باعث می‌شه که روغن به عمق پوست سر نفوذ کنه. این کار در بهبود شوره یا خارش سر بسیار مفید است. ممکن است چند هفته یا ماه طول بکشد تا متوجه نتایج قابل توجه بشید به همین دلیل در مصرف روغن آرگان برای مو، صبور باشین. در ضمن اگر پوست سر بسیار چرب دارید، روغن رو در حدود ۲/۵ سانتی‌متری از ریشه بمالید تا از چرب‌شدن بیش‌ازحد موها جلوگیری بشه.

۴- مراحل را ۲-۳ بار در هفته انجام دهید تا موها ابریشمی و صاف بماند.

این طرز استفاده روغن آرگان برای مو، معمولا آن‌ها را برای ۲ تا ۳ روز براق نگه می‌دارد. به این دلیل که آرگان خالص و مرغوب، بسیار غلیظ و سرشار از مواد موثر است. پس با نفوذ به عمق تارهای مو، به نرم نگه‌داشتن اونها برای بیشتر از ۴۸ ساعت، کمک می‌کنه.

اگر موها بیش‌ازحد شکننده یا آسیب‌دیده است، احتمالا به مقدار بیشتری روغن برای ترمیم خود نیاز دارد. در این مورد، استفاده هر روز از روغن آرگان بلامانع است.

این روغن چگونه عمل می کند؟

روغن آرگان تقریبا برای تمام بدن مفید است. این چندکاره بودن روغن آرگان است که اون رو بسیار محبوب کرده است. روغن آرگان می تونه به صاف و مرطوب کردن و محافظت از پوست و مو کمک کنه. این روغن سرشار از ویتامین، مواد معدنی و اسیدهای چرب است که در هر ناحیه از بدن که استفاده بشن، باعث براقی، درخشش و رطوبت آن ناحیه

می شن.