فواید ماسک هندوانه چیه؟

فواید ماسک هندوانه چیه؟در روزهای گرم تابستان، هندوانه یکی از میوه هایی است که نباید از اون غافل بشین.

این میوه به شما کمک می کنه تا با گرمای سوزان مبارزه کنین و در عین حال مجموعه ای از مزایای سلامتی،

از کاهش خطر سرطان گرفته تا تقویت سیستم ایمنی و بهبود پوست را ارائه می دهد. علاوه بر این، این میوه

شیرینی منحصر به فرد و ملایمی داره که اون رو به یک خوراکی تابستانی مورد علاقه بسیاری از ما تبدیل کرده است.

در ادامه این مطلب فواید ماسک هندوانه چیه؟ به مزایای هندوانه برای پوست و سلامتی بدن می پردازیم.

خرید عمده محصولات ارایشی و بهداشتی

هندوانه چیست؟

هندوانه یا تربوز (نام علمی: Citrullus lanatus) گونه‌ای بوته و میوه از تیرهٔ کدوییان و دستهٔ صیفی‌جات است که در جالیز رشد و نمو می‌کنه. خاستگاه اون آفریقای جنوبی است.

گیاهی بزرگ، پهن و یک ساله و یک پایه است. ساقهٔ خزنده و برگ‌های پهن و کرک‌دار با بریدگی‌های ژرف و گل‌های سفید یا زرد داره. اون رو به چم میوه درشت خوردنیش می‌کارن که گونه ای ویژه از سته با پوستی کلفت و بی هیچ بخش‌بندی است.

پوست هندوانه، کلفت، صاف و سبزرنگ است و بیشتر راه‌راه‌هایی به رنگ سبزتیره یا نقاط زردرنگ داره.

گوشت اون شیرین و آبدار و کمابیش به رنگ سرخابی پررنگ یا صورتی است. گاهی هم گوشت اون به رنگ نارنجی، زرد یا سفید است. دانه‌های زیادی داره که شاید سفید و نرم یا سیاه و سخت باشن.

تلاش‌های چشمگیری برای فراهم آوری گونه‌های سرسخت دربرابر بیماری و گونه‌های بی‌دانه یا با دانه‌های سفید درخور گوارش و هضم انجام گرفته‌است. بسیاری از ارقام اون میتونن ۱۰۰ روز پس از کاشت، میوهٔ رسیده تولید کننه. میوه رو می‌توان خام خورد یا ترشی انداخت یا پوست اون رو پخت.

در سال ۲۰۱۴، فراهم‌آوری جهانی هندوانه ۱۱۱ میلیون تن بود. چین با فراهم‌آوری ۶۷٪ رده نخست رو در جهان داشت. رده‌های پس از او رو با کمتر از ۴٪ فراهم‌آوری جهان ترکیه، ایران، برزیل و مصر داشتند.

هندوانه در قرن ششم میلادی در مناطق آفریقای جنوبی به وجود اومد . در آغاز قرن هفتم، هند شروع به کشت این میوه کرد و از فواید اون بهره برد. در قرن دهم، چین شروع به تولید هندوانه کرد و اکنون می تونین این میوه رو در هر کجای دنیا تهیه کنید. این میوه، خواص فراوانی برای سلامتی داره که در ادامه با اونها بیشتر آشنا می شید.

نقش هندوانه برای سلامت بدن، پوست و مو

هندوانه مملو از ویتامین ها، مواد معدنی و چندین آنتی اکسیدان است که این میوه آبدار را به گزینه ای عالی برای بدن سالم تبدیل می کند. رنگ قرمز تیره این میوه از آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن می آید و همچنین منبعی غنی از ویتامین های  A، C، B  و پتاسیم است. هندوانه حاوی مقدار زیادی آب است و کالری کمی دارد. با این حال، ممکن است محتوای فیبر کمتری نسبت به سایر میوه ها باشد.

با تمام محتوای غذایی هندوانه، افزودن این میوه به رژیم غذایی می تواند برای افراد در هر سنی مفید باشد. علاوه بر این، تاثیرات مفید هندوانه بر بدن ما قابل انکار نیست.

فواید تغذیه ای هندوانه

ویتامین‌ ها، مواد معدنی و آنتی ‌اکسیدان ‌های موجود در هندوانه اون رو به یک مکمل عالی برای رژیم غذایی ما تبدیل می ‌کنه. در اینجا حقایق تغذیه ای هندوانه آورده شده است:

  • 46 کالری
  • 2 گرم چربی
  • 0 میلی گرم کلسترول
  • 5 میلی گرم سدیم
  • 2 میلی گرم پتاسیم
  • 11 گرم کربوهیدرات
  • 6 گرم فیبر رژیمی
  • شکر 9 گرم
  • پروتئین 0.9 گرم
  • 17٪ RDI ویتامین
  • 1٪ RDI کلسیم
  • 20٪ RDI ویتامین
  • 2٪ RDI آهن
  • 3٪ RDI منیزیم

خواص هندوانه برای پوست

بسیاری از مردم هنوز از فواید خوردن هندوانه آگاه نیستن. اگر شما نیز یکی از اونها هستید، در اینجا خواص هندوانه برای پوست صورت، مو و سلامتی رو دریافت می کنید.

هندوانه برای داشتن پوستی سالم

اگر می خواهید پوستی سالم داشته باشید، خوردن هندوانه می تونه یک گزینه عالی باشد. فواید هندوانه برای پوست صورت به دلیل وجود ویتامین‌های  A، B  و C در این میوه است و می ‌تونند با پوست شما رو تقویت، محافظت و تغذیه کنند. علاوه بر این، ویتامین C به درخشش کلی کمک می‌ کنه و پوست شما رو با تحریک تولید کلاژن روشن می‌کنه.

درمان و پیشگیری از آکنه پوست با هندوانه

فرض کنید به دنبال یک راه حل طبیعی برای درمان و جلوگیری از ایجاد آکنه هستین. در اون صورت، هندوانه می تونه یک راه حل استثنایی باشه. هندوانه اکسید نیتریک رو در بدن شما افزایش میده، که روند بهبود آکنه یا هر زخم رو تسریع می کنه. علاوه بر این، خواص ضد التهابی هندوانه نیز به کاهش التهاب ناشی از اسکار آکنه کمک می کنه.

کنترل پیری پوست با هندوانه

از فواید هندوانه برای پوست می توان به جلوگیری از شل شدن پوست و پیری اون اشاره کرد. از جمله خاصیت هندوانه برای پوست، جلوگیری از بروز چین و چروک و خطوط پیری است. خواص ضد پیری هندوانه از آنتی اکسیدان لیکوپن و ویتامین های A و C ناشی می شه که پوست شما رو شفاف و صاف می کنه. تنها کاری که باید انجام بدین این است که یک مکعب هندوانه بردارین و اون رو به تمام صورت خود بمالین. بگذارید مدتی بمونه و سپس صورت خود رو با آب ولرم بشویید.

خرید عمده محصولات پوستی

محافظت از پوست با هندوانه در برابر آفتاب سوختگی

بر اساس یک مطالعه آلمانی، لیکوپن و بتاکاروتن ترکیباتی هستن که می تونند از پوست شما در برابر آفتاب سوختگی محافظت کنن. همچنین می تونید با کمک بتاکاروتن موجود در هندوانه با بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و ویتیلیگو مقابله کنین. یکی دیگر از مواد مغذی که به سلامت پوست کمک می کنه، میزان ویتامین A موجود در هندوانه است که با ترمیم، سلول های پوستی جدید ایجاد می کنه.

کمک به آرام کردن التهاب پوست

خاصیت هندوانه برای پوست صورت شامل کاهش التهاب پوست نیز می شه. هندوانه به دلیل وجود ترکیبی به نام لیکوپن، از جمله کاهش التهاب برای پوست مفید است. خواص ضد التهابی لیکوپن، یک کاروتنوئید، بهترین گزینه برای مبارزه با هرگونه التهاب در بدن ما است.

درمان التهاب بعد از اصلاح صورت و پيشگيري از جوش 

اگر بعد از اصلاح پوست خنک شه هم التهاب زودتر می خوابه هم احتمال جوش زدن کمتر می شه . کافی است یک چهارم فنجان هندوانه (قسمت سفیده داخلی پوست) رو با یک تکه خیار و یک تکه سیب زمینی خام (با پوست) و یک قاشق غذا خوری جوانه ماش و یک قاشق غذا خوری ماست شیرین و تازه رو با هم در مخلوط کن بریزید و به مدت ۲۰ دقیقه این مخلوط رو روی پوست بگذارید و بعد با آب خنک آبکشی کنید . افرادی که پوست خشک دارن , می تونند به جای ماست از یک قاشق خامه استفاده کنند و بعد از شستشوی ماسک حتما روغن بادام شیرین (برای مرطوب کردن پوست) به صورت بمالند . همچنین دقت کنید که این ماسک رو بلافاصله بعد از درست کردن به صورت بمالید . برای صرفه جویی بهتر است از قسمت سفید هندوانه استفاده کنید . استفاده از قسمت قرمز هندوانه هم مانعی نداره . البته این ماسک برای پوست های جوشدار بسیار مناسب است .