تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده چیه؟

تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده چیه؟آیا می‌دانید تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده چیه؟ شاید در مرحله اول

هر دو اونها مشابه و یکسان به نظر برسن اما عملکرد مرطوب کننده و آبرسان بر پوست شما یکسان نیست.

در مقاله تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده چیه؟ با ویژگی‌ها و تفاوت‌های این محصولات بیشتر آشنا خواهید شد.

پس در ادامه همراه ما باشید.

فرق آبرسان با مرطوب کننده چیست؟

فهم و تشخیص تفاوت مرطوب کننده و آبرسان از اونجایی اهمیت داره که بتونید عملکرد و کاربرد هر یک از اونها رو بدونید و برای مراقبت از پوست خود انتخاب درستی داشته باشین. به علاوه عدم آگاهی از فرق آبرسان و مرطوب کننده

و به دنبال اون انتخاب نادرست هر یک از این محصولات برای مراقبت از پوست، می تونه مشکل پوستی شما رو حادتر نشون بده.

قبل از بررسی فرق آبرسان و مرطوب کننده و برای درک بهتر این موضوع ابتدا به تعریف دو واژه آبرسان و مرطوب کننده می پردازیم.

خرید عمده محصولات ارایشی وبهداشتی

آبرسان چیست؟

بالا نگه داشتن مقدار آب ذخیره ای موجود در پوست رو اصطلاحا آبرسانی میگن. طبق این تعریف کرم های آبرسان قدرت این رو دارن تا آب رو در سلول های پوستی ذخیره کنن. همچنین ذخیره آب در سلول ها به طور طبیعی و از طریق خوردن انواع میوه ها و سبزیجات هم ممکن هست.

مرطوب کننده چیست؟

مرطوب کننده ها هنگامی که روی پوست قرار میگیرن، مانند یک سد محکم روی پوست عمل می کنن و به همین ترتیب قدرت این رو دارن تا بتونن در برابر تبخیر یا شستشو پوست با آب و مواد شوینده، آب موجود در سلول های پوستی رو حفظ میکنه و مانع از دست رفتن اونها بشن.

حال که با معنای این دو واژه آشنا شدین، بهتر می تونین تفاوت آبرسان با مرطوب کننده رو درک نمایید. با ادامه این مطلب تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده چیه؟ همراه باشید تا با 4 مورد از مهم ترین فرق های آبرسان و مرطوب کننده آشنا بشین.

فرق آبرسان با مرطوب کننده در ترکیبات

اولین فرق کرم آبرسان با مرطوب کننده که قصد داریم در ابتدا به اون بپردازیم، تفاوت اونها در ترکیبات شون می باشه. در حقیقت در مرحله اول چیزی که باعث تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده می شه، فرمولاسیون متفاوت اونهاست. در قسمت زیر ترکیبات هر کدام از کرم های مرطوب کننده و آبرسان به صورت مجزا معرفی شدند که به درک فرق آبرسان و مرطوب کننده کمک می کنه.

ترکیبات حاوی مواد مرطوب کننده

در واقع وجود مواد زیر در ترکیبات کرم های مرطوب کننده از فرار رطوبت جلوگیری میکنه و به حفظ اون در لایه‌های پوست کمک می‌کنه.

  • روغن دانه های گیاهی مثل شادهدانه، بادام، نارگیل
  • روغن شی باتر
  • روغن های گیاهی مثل جوجوبا، رز هیپ (گل نسترن)، روغن درخت چای، اسکوآلن
  • روغن معدنی
  • لانولین
  • موم عسل
  • اسید استئاریک

ترکیبات حاوی مواد آبرسان

وجود مواد زیر در ترکیبات کرم ها و سرم های آبرسان، رطوبت موجود در آب و هوا رو جذب میکنه و اون رو در پوست نگه می دارن. تنها فرق سرم آبرسان با کرم آبرسان در غلظت این دو نوع محصول است که کرم ها نسبت به سرم ها سنگین تر هست و غلظت بیشتری دارن.

  • اسید هیالورونیک
  • گلیسیرین
  • آلوئه ورا
  • عسل
  • موسین حلزون
  • اسید لاکتیک و اسید سیتریک
  • سدیم لاکتات
  • اوره

فرق بین آبرسان و مرطوب کننده در نحوه عملکرد

درست هست که هر دو این محصولات برای نرم و شفافیت پوست به کار میرن اما بزرگترین فرق مرطوب کننده و آبرسان در نحوه علمکرد اونهاست که در واقع همه این موارد به تفاوتی که در نوع مواد موجود در ترکیباتشان دارن، برمی گرده. فرق آبرسان و مرطوب کننده در نحوه عملکردشان رو در قسمت زیر با دانستن عملکرد هر کدام به صورت جداگانه درک خواهید کرد.

نحوه عملکرد کرم ها و سرم های آبرسان

همونطور که پیش تر در بخش فرق آبرسان و مرطوب کننده گفته شد، کرم های آبرسان حاوی مواد روان کننده هستن و به واسطه همین مواد، وظیفه تامین آب برای پوست رو به عهده دارن. این گونه کرم ها با آبی که برای لایه اپیدرم پوست تامین می کنن، از خشکی پوست که سر منشا اون کاهش هیدراتورها می باشه، جلوگیری می کنن. کرم های آب رسان عمدتا فاقد چربی هستن، البته در برخی موارد نادر از مقدار خیلی کمی چربی برخوردار می باشن. به همین دلیل انواع بهترین آبرسان پوست بافت سبکی داره و زود جذب پوست می شن.

روش عملکرد کرم های مرطوب کننده

کرم های مرطوب کننده می تونن یک لایه محافظتی بر روی پوست ایجاد کنن تا مانع از تبخیر آب موجود در پوست بشن. این گونه کرم ها نسبت به کرم های آبرسان چربی بیشتری داره و همین فرق آبرسان با مرطوب کننده باعث

می شه تا کرم های مرطوب کننده کمی سنگین به نظر برسن. چربی اضافی که در کرم های مرطوب کننده وجود داره

رو می توان به صورت یک لایه که روی پوست باقی می مونه، مشاهده کرد.

بنابراین اگر بخوایم فرق آبرسان و مرطوب کننده در نحوه عملکردشون رو به طور خلاصه و در یک جمله بیان کنیم،

می تونیم بگوییم محصولات  آبرسان پوست، ذرات آب درون پوست رو افزایش میدن و در طرف مقابل کرم های مرطوب کننده از تبخیر اونها از روی پوست جلوگیری می کنن. در نهایت استفاده از این محصولات مکمل در کنار یکدیگر پوستی نرم و صاف رو برای شما به ارمغان خواهد آورد.

زمان و نحوه استفاده؛ اول آبرسان یا مرطوب کننده؟

در رابطه با فرق آبرسان و مرطوب کننده می تونیم به زمان استفاده از اونها هم اشاره کنیم. در واقع این دو محصول مکمل‌های خوبی برای نرم و مرطوب کردن پوست شما هستن، اما در زمان استفاده با هم متفاوت می باشن.

همانطور که پس از دونستن فرق آبرسان و مرطوب کننده متوجه شدین، برای درک زمان استفاده از هر کدوم از این کرم‌ها، لازم است بدونید پوستتون چه زمانی به کدام یک احتیاج داره. به عنوان مثال زمانی که پوستتان دهیدراته هست

و آب از دست داده باشه، بدون شک به یک آبرسان قوی احتیاج داره و زمانی که پوستتان خشک شده باید از مرطوب کننده استفاده کنین. اما با این حال گاهی اوقات با وجود فرق بسیاری که بین آبرسان و مرطوب کننده وجود داره، لازم است تا از هر دو اونها برای پوست به صورت مکمل استفاده نمایید.

در هر صورت

زمان استفاده از کرم آبرسان قبل از کرم مرطوب کننده است.روش استفاده از این دو کرم به این شکل است که ابتدا باید پوست رو به طور کامل شستشو بدین و سپس کرم آبرسان رو به پوست خود بزنید.در مرحله بعد و به منظور ماندگاری بهتر و حفظ رطوبت پوست خود از کرم مرطوب کننده روی پوست استفاده نمایید. توجه داشته باشید، اگر به هر دلیلی کرم آبرسان رو روی کرم مرطوب کننده استفاده کنید، لایه محافظ تشکیل میشه توسط مرطوب کننده، اجازه نفوذ اون به پوست رو نخواهد داد.

نیاز پوست شما چیست؟ مرطوب کننده یا آبرسان؟

امیدواریم که تا این قسمت از مقاله تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده چیه؟ تفاوت کرم آبرسان با مرطوب کننده رو درک کرده باشین. حالا بدون شک در ذهنتون این سوال مطرح هست که پوست شما به آبرسان احتیاج داره یا مرطوب کننده؟

برای پاسخ به این سوال می توان گفت، با توجه به فرق آبرسان و مرطوب کننده در روش عملکردشون، در هنگام انتخاب هر کدوم باید نوع پوست خود رو در نظر بگیرید. در گام نخست برای انتخاب بین مرطوب کننده و آبرسان باید فرق آبرسان و مرطوب کننده رو به یاد داشته باشید. سپس بتونین تشخیص بدین که نوع پوستتون چیست، پوست شما کم آب و دهیدراته است، چرب است یا خشک.

حالت اول: پوست خشک

اگر نوع پوستتون خشک است، قطعا باید از کرم های مرطوب کننده غنی از ترکیبات روغنی و نرم کننده استفاده کنید. همچنین در قسمت زیر می تونین از روی نشانه های پوست خشک، تشخیص بدین که ایا همانطور که گمان می کنین، نوع پوستتون خشک است یا خیر.

نشانه های پوست خشک:

  • احساس زبری و ناهمواری در پوست
  • خشک شدن پوست (سطح پوست کاملا خشک دیده می شود)
  • پوسته پوسته شدگی پوست

حالت دوم: پوست کم آب و دهیدراته

اگر پوستتون کم آب یا دهیدراته است، با در نظر داشتن فرق آبرسان و مرطوب کننده حتما باید از کرم ها و سرم های آبرسان استفاده کنین. به کمک علائم زیر می تونید تشخیص بدین پوستتون کم آب است یا خیر.

نشانه های پوست کم آب و دهیدراته:

  • احساس تنگی و کشیدگی در پوست
  • کدر و خسته به نظر رسیدن پوست
  • حساس شدن بیش از حد و به سرعت قرمز شدن پوست
  • واضح تر به نظر رسیدن خطوط و چین و چروک های ریز پوست
  • افتادگی و شل شدن پوست
  • عمیق تر شدن چروک ها
  • پیری زودرس پوست

خرید عمده محصولات پوستی

حالت سوم: پوست چرب

یک باور غلط که در میان عموم مردم رواج پیدا کرده این است که معتقدن، افرادی که پوست چرب دارن به کرم های آبرسان و مرطوب کننده هیچ احتیاجی ندارن.

اما باید بدونین که علی رغم اینکه فرق کرم‌ آبرسان و مرطوب‌ کننده زیاد است، اما وجه اشتراکاتی هم با هم دارن و هر دو این محصولات برای انواع پوست مناسب هستن. بنابراین حتی اگر پوست چرب و مستعد آکنه هم داشته باشین،

می تونید از انواع کرم های مرطوب کننده و آبرسان که مناسب پوستتان هستند، استفاده نمایید.

در واقع زمانی پوست شما چربی بیشتری ترشح می کنه که رطوبتش رو به هر دلیلی از دست بده و کم آب باشه. بنابراین برای اینکه از تولید این چربی اضافه پیشگیری کنین، باید از کرم های آبرسان و مرطوب کننده کمک بگیرین.

البته افراد با پوست چرب باید توجه کنن که محصولاتی رو انتخاب کنن که پایه‌ آب بیشتری دارن و حاوی هیالورنیک اسید هستن. انتخاب این گونه محصولات باعث می‌شه تا پوست به آب بیشتری دسترسی پیدا کنه.

سوالات متداول فرق آبرسان و مرطوب کننده

بدون شک پس از اینکه کاملا با فرق آبرسان و مرطوب کننده آشنا شدین، سوالاتی هم در ذهن شما مطرح می شه که در ادامه به سه مورد از رایج ترین اونها درباره تفاوت کرم مرطوب کننده و آبرسان پاسخ میدیم .

آبرسان بهتر است یا مرطوب کننده؟

با مطالعه این مقاله متوجه فرق آبرسان و مرطوب کننده خواهید شد که اگر پوستتون همواره خشک و پوسته پوسته

می شه و در کنار اون مصرف آب بالایی نیز دارین، همچنین آب درون پوستتون به راحتی و متناسب با محیطی که در اون قرار دارین به راحتی از بین می ‌رود، استفاده و مصرف کرم های مرطوب کننده برای شما امری ضروری است. از سوی دیگر، اگر پوست شما همیشه و تقریبا در همه فصول خشک می باشه، نشان دهنده این مسئله  است که پوست شما دچار بی آبی یا کم آبی شده و برای مقابله با این مسئله حتما باید از انواع کرم ها یا سرم های آبرسان استفاده کنین.

فقط تنها نکته ای که لازم است در استفاده هم زمان از این محصولات رعایت کنیم، به فرق آبرسان و مرطوب کننده در زمان استفاده برمی گرده و اول باید کرم آبرسان رو روی پوست بزنیم و سپس از کرم مرطوب کننده استفاده کنیم. در واقع با استفاده از هر دو این محصولات در کنار یکدیگر موفق شدیم تا پوست خود رو هیدارته کنیم و رطوبت مورد نیاز پوستمون رو تامین کنیم.

بهترین مارک کرم آبرسان پوست چیست ؟

اگر به دنبال یک آبرسان قوی برای پوست خود هستین که به عنوان بهترین مارک هم شناخته شده باشه، لیست زیر به شما کمک خواهد کرد؛ چرا که ۳  کرم آبرسان قوی که از بهترین برندها هستن، در اون معرفی شده است.

  • آبرسان کامان مدل Q10+E
  • ابرسان شب گارنیه سری Hydra Bomb مدل Pomegranate
  • کرم آبرسان جمولوژی مدل Purifying

بهترین مارک کرم مرطوب کننده کدوم است؟

همونطور که می دونید تنوع کرم های مرطوب کننده در بازار بسیار زیاد است و همین مسئله می تونه باعث سردرگمی حین خرید بشه. به همین منظور در زیر 4  نمونه کرم مرطوب کننده که جزو بهترین مارک ها هم محسوب میشن، آورده شده است.

  • مرطوب کننده پریم سری Matex مدل Moist-24
  • کرم مرطوب کننده کیووی مدل Intensive
  • کرم مرطوب کننده گینو مدل MATIZONE

اگر پوست کم آبی دارید، سرم یا کرم آبرسان رو امتحان کنید

اگر پوست بدن و صورت شما دچار کم آبی شده است، باید به دنبال محصولی باشین که این کم آبی رو جبران کنه. به دنبال کرم‌های آبرسان دارای هیالورونیک اسید، آلوئه ورا و عسل باشین.

پوست صورت و بدن خود رو همیشه هیدراته نگه دارین

برای هیدراته نگه داشتن پوست صورت و بدن، هدف اصلی شما باید نوشیدن مداوم آب باشه. برای این هدف گذاری می‌تونید کار رو با نوشیدن همان ۸ لیوان آب همیشگی که همه اون رو توصیه کردن شروع کنید.

غذاهای غنی از آب مانند هندوانه، توت فرنگی و خیار رو به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اینها می‌تونند به بدن و پوست اون رطوبت لازم رو بدن و اون رو شاداب نگه دارن.

اگر پوست چربی دارید، سراغ آبرسان‌ها و مرطوب کننده‌های پایه آب بروید

فقط به این دلیل که نوع پوست شما چرب است، به این معنی نیست که پوست بدن شما کم آب نیست و نیاز به آبرسان و مرطوب کننده ندارین. اگر پوست بدن شما کم آب باشه، در واقع میتونه باعث تشدید چرب بودن پوست بشه.

افرادی که دارای پوست چرب هستن، معمولاً در برابر حفظ رطوبت پوست ضعف دارن، که باعث می‌شه پوست اونها رطوبت رو حفظ نکنه. وقتی رطوبت از پوست خارج می‌شه، پوست دچار کم آبی می‌شه و در نهایت چربی پوست تشدید می‌شه. این یک چرخه معیوب است و تنها راه شکستن اون ، آبرسانی و رطوبت مناسب پوست است.

  • برای پوست‌های چرب به دنبال آبرسان‌ها و مرطوب کننده‌های پایه آب باشید. محصولات پایه آب بر روی پوست بسیار سبک هستند و منافذ پوست شما رو نمی‌بندند.

اما از کجا می‌دانید محصولی مرطوب کننده است یا آبرسان؟

در نهایت، وقتی که میخوایم پوست خود رو مرطوب نگه داریم، کدام یک بهتر است: مرطوب کننده یا آبرسان؟

پاسخ احتمالاً هر دو است. همان‌طور که در بالا ذکر کردیم، همه چیز به نوع پوست شما بستگی داره و رایج‌ترین کرم‌ها هر دو کار رو با هم رو انجام میدن. اما اگر شما به مراقبت از پوست و روتین‌های پوستی علاقه‌مند هستین و نمی‌دونید که کدام محصول آبرسان است و کدام مرطوب کننده می‌تونید به ترکیبات اونها دقت کنید.

مواد تشکیل دهنده مرطوب کننده و آبرسان
هیالورونیک اسیدآبرسان
گلیسرینآبرسان
آلوئه وراآبرسان
عسلآبرسان
مغز یا دانه روغنی، مانند نارگیل، باداممرطوب کننده
شی باتر یا کره شیامرطوب کننده
روغن‌های گیاهی مانند اسکوالن، جوجوبا، گل رز و درخت چایمرطوب کننده
مخاط حلزونآبرسان
روغن معدنیمرطوب کننده
لانولینمرطوب کننده
اسید لاکتیکآبرسان
اسید سیتریکآبرسان
سرامیداز نظر فنی هیچکدوم: سرامیدها این قدرت رو به پوست میدن تا از کاهش رطوبت جلوگیری کنن

مواد مرطوب کننده

مرطوب کننده ها موادی با پایه روغن هستند که مواد پوشاننده (occlusive) مانند وازلین و روغن های معدنی و همچنین امولینت‌ هایی چون استرها و روغن های گیاهی در برمی‌گیرند. این مواد روی پوست لایه‌ای را تشکیل می‌دهند که مانع از خارج شدن آب می‌شود. آنها همچنین در کاهش خشکی پوست و افزایش لطافت آن نقش مهمی دارند.

مواد آبرسان

آبرسان ها موادی تحت عنوان humectants (هومکتانت یا جاذب الرطوبه) همانند گلیسیرین و اسید هیالورونیک هستن که آب رو از هوا یا پوست شما جذب می‌کنن و بر روی پوست نگاه می‌دارن.

خواندن مواد تشکیل دهنده محصولات و تشخیص این مواد بسیار اهمیت داره، چراکه، مکانیسم عمل متفاوتی دارن. بنابراین، نمونه‌ای رو که شما انتخاب می‌کنین میتونه پوست شما رو سالم‌تر کنه یا اینکه سلامت پوست شما رو به خطر بیاندازه.

درست است که هدف نهایی هیدراته کردن (آبرسانی) پوست است، اما انتخاب بهترین ماده رطوبت رسان کاملا به نوع پوست شما بستگی داره.

از درون بدن پوست‌تون رو آبرسانی کنید.

  • در طول روز مقدار فراوانی آب بنوشید و برای اینکار برنامه‌ریزی وهدف‌گذاری کنید؛ مثلا اگر وزن شما 68 کیلوگرم است هدف‌تون باید مصرف دو لیتر آب در روز باشد.
  • از مواد غذایی استفاده کنید که حاوی آب فراوان باشند، مانند هندوانه، توت فرنگی و خیار. این مواد آب کافی رو به پوست و بدن شما می‌رسونند تا سالم و عالی به نظر برسین.

کدوم رو انتخاب کنم: کرم آبرسان یا کرم مرطوب کننده؟

حالا که تفاوت کرم آبرسان و مرطوب کننده رو میدونین، اگر می‌پرسید «باید آبرسان را انتخاب کنم یا مرطوب کننده؟»، باید اشاره کنیم که قضاوت نهایی زمانی صورت می‌پذیره که دریابید کدوم یک از اونها آب پوست شما رو حفظ می‌کنند؛ آبرسان یا مرطوب کننده؟ جواب این است: هر دوی آنها.

همونطور که پیش از این بیان شد، همه چیز بستگی به نوع پوست شما داره و یک کرم معمولی هم می‌تونه هر دو کار رو بر پوست شما اعمال کنه. با وجود این، اگر شما از جمله افردای هستین که برای مراقبت از پوست خود تمایل دارن از محصولاتی استفاده کنن که حاوی فقط یک ماده مؤثره (active ingredient) باشد و مراقبت از پوست خود رو در چندین و چند مرحله انجام میدن، ممکن است انتخاب یک کرم معمولی برای شما مشکل‌زا باشه.

کلام آخر

در این مطلب به طور کامل متوجه فرق آبرسان و مرطوب کننده شده و به دنبال اون از اهمیت استفاده از این گونه محصولات برای مراقبت از پوست خود نیز آگاهی پیدا کردین. بدون شک هم اکنون برای خرید هر کدوم از کرم های آبرسان یا مرطوب کننده ترغیب شدین. حال اگر قصد خرید این محصولات رو دارید، به سادگی می تونین در فروشگاه اینترنتی دوشیزه به بخش مرطوب کننده و آبرسان مراجعه کنیو نسبت به خرید بهترین مارک کرم آبرسان یا مرطوب کننده اقدام نمایید.