تفاوت لوسیون بدن و روغن بدن چیه ؟

تفاوت لوسیون بدن و روغن بدن چیه ؟ هم روغن بدن و هم لوسیون بدن برای داشتن پوستی نرم و لطیف عالی هستن. اما اهمیت مرطوب نگه داشتن پوست فراتر از ظاهر اون است.

مرطوب کننده نه تنها برای سلامت پوست شما بلکه برای سلامت کلی نیز اهمیت داره زیرا پوست شما به عنوان یک سد محافظ برای بقیه بدن عمل می کنه. مرطوب نگه داشتن پوست در ماه‌ های سردتر و آب و هوای خشک‌ یا اگر شرایطی دارید که عملکرد سد پوستی شما رو مختل می‌ کنه مانند اگزما یا پسوریازیس اهمیت ویژه‌ ای پیدا می‌ کنه.

در ادامه این مقاله تفاوت لوسیون بدن و روغن بدن چیه ؟ به بررسی فرق بین روغن و لوسیون بدن و همچنین فواید و مضرات اونها برای سلامتی پوست می پردازیم. با دوشیزه همراه باشید.

لوسیون بدن برای استفاده روی پوست کاربرد داره. همه ی ما خواهان پوستی نرم و لطیف هستیم. اما با استفاده از مواد بهداشتی مانند صابون و شامپو های شستشوی بدن و حالت قلیایی اون ها پوست ما خشک می شه. البته بعضی افراد نیز به طور کلی دارای پوست خشک هستند. یک راه کار ساده برای برطرف کردن پوست خشک وجود داره و این راه کار استفاده از لوسیون بدن است.

خرید عمده محصولات آرایشی و بهداشتی

دلیل خشکی پوست چیست؟

با گذر زمان تولید مواد چرب مورد نیاز برای پوست کاهش پیدا میکنه. لایه ی خارجی پوست رو به عنوان دیواری آجری در نظر بگیرین که در اون سلول های پوستی توسط سیمانی تشکیل میشن از کراتین و چربی های طبیعی به هم وصل هستند. به وسیله ی این سیمان،  نرمی و انعطاف پوست حفظ می شه. کاهش یافتن این چربی ها موجب خشکی و سست شدن این دیوار سیمانی می شه.

در بعضی بیماری ها مثل درماتیت اتوپیک، کم کاری تیرویید، دیابت، و بیماری های مربوط به کلیه هم خشکی پوست پدید میاد. این عارضه ی پوستی در آب و هوای خشک و زمستان شدید می شه.

لوسیون (به فرانسوی: Lotion) نوعی پماد موضعی است که برای استفاده روی پوست تهیه می‌شه. لوسیون نسبت به کرم و ژل گرانروی بالاتری داره چون محتوی آب بیشتری است.

اگر دست‌هاتون بعد از شستشوی ظرف یا گردگیری خانه حساس و خشک می‌شه و گاهی اوقات می‌خارد، لوسیون‌های دست به کمک شما میاد. بد نیست شیشه‌ای از لوسیون مورد علاقه‌تون رو در آشپزخانه نگه دارین و بلافاصله بعد از اتمام کارهای منزل سراغ اون برید و تمام دست‌تون رو به اون آغشته کنید .

لوسیون‌های حمام باعث مرطوب‌ کردن سطح پوست‌ می‌شه و از خشک شدن پوست‌تون جلوگیری می کنه؛در حالی که لوسیون‌های معمولی بدن به پوست‌تون حس طراوت و جوانی می‌بخشه.

ترکیبات رایج لوسیون بدن

کرودامول: این ماده به عنوان نرم کننده به کار میره. 

روغن مورینگا: روغنی بسیار مغذی است. این روغن دارای خواص نرم کنندگی بسیار خوبی است. منشأ گیاه مورینگا افریقا است. 

ویتامین : C باعث کم شدن چین و چروک ها می شه. 

ویتامینE  : آنتی اکسیدانی قوی است که ضد التهاب نیز هست. 

اولئونیک اسید: این ماده یک آنتی اکسیدان قوی است. و باعث نرم شدن و بالا رفتن خاصیت ارتجاعی پوست می شه.

مزایای لوسیون بدن چیست ؟ 

رطوبت رسانی به پوست :  افرادی که در مناطق خشک زندگی می‌کنند و پوستی حساس و خشک دارند، اغلب از لوسیون‌های بدن استفاده می‌کنند.

پوستی که به‌خاطر خشکی، سرما و گرمای بیش از حد حساس و تحریک شده است احتیاج به مراقبت ویژه‌ای داره.

رفع  خشکی پوست : حتی اگه پوست شما از نوع معمولی یا چرب باشه،بازهم ممکن است بخش‌های خشکی از بدن‌تون مانند اطراف آرنج و زانوها شما رو ناراحت کند.

رفع پینه : اگر شما از اون دسته افرادی هستین که پوست کف پاهاتون به دلیل خشکی زیاد ترک می‌خورد،استفاده از لوسیون بدن می‌تونه به شما کمک بسیاری کند. 

لوسیون‌های بدن در جدا کردن سلول‌های مرده کف پا نقش به‌سزایی داره.

حس خوب، بوی‌خوش :  استفاده از لوسیون‌های بدن حس خوبی رو به افراد منتقل می‌کنه. 

در ضمن رایحه و بوی خوش اون فراموش نشدنی است.

حفظ آرامش : حتی اگه پوست شما در بهترین حالت سلامتی و شادابی باشه و به هیچ‌گونه مرطوب‌کننده‌ای احتیاج نداشته باشه،استفاده از لوسیون‌ بدن به پوست‌تون آرامش میده .

شفافیت پوست : استفاده از انواع لوسیون‌های بدن به پوست شما درخشندگی خاصی می‌بخشه. 

بسیاری از لوسیون‌ها حاوی ترکیبات سفید کننده هستند که باعث روشن شدن پوست‌ می‌شه.

هم‌چنین برخی از این لوسیون‌ها دارای دانه‌های کوچک پاک‌کننده‌ای هستند.که به‌عنوان اسکراب عمل می‌کنند و سلول‌های مرده رو از سطح پوست جدا می‌کنند.

لوسیون مطابق با پوست خود را انتخاب کنید 

پوست معمولی: لوسیون های حاوی ویتامین C انتخاب کنید. این لوسیون ها صدمات رادیکال های آزاد رو کاهش میدن. از ژل های خیلی خشک یا خیلی چرب دوری کنید. زیرا روی پوست شما سنگینی می کنند.

پوست چرب: از ژل های سبک با پایه ی آب استفاده کنید. این ژل ها زودتر از بقیه ی لوسیون ها جذب پوست می شن. ازلوسیون هایی که دارای الکل و وازلین هستند، استفاده نکنید.

پوست خشک: لوسیونی دارای روغن جوجوبا و روغن دانه آفتابگردان استفاده کنید. از لوسیون هایی که دارای الکل هستند و پوست رو خیلی خشک می کنند دوری کنید.

پوست حساس: لوسیون های دارای اجزاء تسکین دهنده رو استفاده کنید. از لوسیون هایی که رنگ، اسانس و مواد شیمیایی دارند استفاده نکنید.

پوست ترکیبی: لوسیون های بدون روغن استفاده کنید. این لوسیون ها تعادل رو در نواحی خشک و چرب ایجاد می کنند.

لوسیون بدن نسبت به وازلین و روغن های گیاهی طرفدار های زیادی داره زیرا علاوه بر نرمی و لطافت بخشیدن به پوست باعث چرب شدن پوست نمی شه و روی پوست شما احساس سنگینی ایجاد نمی کنه. لوسیون ها به دلیل اینکه از حجم بیش تری از آب تشکیل شدند به طور حتم باعث لطافت پوست شما می شن.

چه زمانی از لوسیون بدن استفاده کنیم؟ 

لوسیون بدن هیچ ضرری نداره و باعث نرمی و لطافت و درخشندگی پوست می شه. بهترین زمان استفاده از لوسیون بعد از حمام می باشه زمانی که بدن شما هنوز به طور کامل خشک نشده و کمی رطوبت داره.

هرکسی در طول زندگی خود شاید خشکی پوست رو تجربه کرده باشه. در انتخاب لوسیون خود به این نکته توجه داشته باشین که مثل هر محصول بهداشتی و آرایشی دیگر لوسیون‌های پوست چرب و خشک با یکدیگر تفاوت دارند پس موقع خرید لوسیون، محصولی رو متناسب با نوع پوست و تأثیرات پوستی‌تان بخرید. استفاده‌ی مرتب از لوسیون بدن راه حلی بسیار ساده برای حفظ و نگهداری رطوبت بدن و مراقبت از پوست است. همچنین با حفاظت از رطوبت پوست حس شاداب بودن، طراوت داشتن و جوان بودن به شما القا می‌شه.

خرید عمده محصولات پوستی

بهترین روغن بدن از چه موادی ساخته شده است؟

اما بهترین محصولات، همیشه از بهترین و مرغوب ترین مواد تشکیل می شن. بهترین روغن بدن نیز از موادی مغذی مانند روغن بذر گیاهان دارویی، روغن هسته میوه ها و روغن برخی از گل ها تولید می شه. حس سبک و بسیار خوبی که استفاده از این محصولات به مصرف کننده ها میده؛ موجب شده است که از این روغن ها برای ماساژ درمانی نیز استفاده کنند.

مهم ترین مزایای استفاده از روغن بدن

1 – حفظ رطوبت پوست

یکی از مهم ترین مزایای این محصول مسدود کردن راه رطوبت طبیعی پوست و جلوگیری از خروج اون است. روغن از همین طریق مانع از خشکی بیش از حد پوست می شه.

2 – نرم و لطیف کردن پوست بدن

ترکیبات موجود در بدن از چربی های طبیعی پوست ما تقلید می کنند و با پر کردن شکاف های بین سلول ها که در اثر خشکی یا پوسته پوسته شدن پوست ایجاد می شن، سطح پوست رو نرم، صاف و یکدست می سازند.

3 – جلوگیری از پیری زودرس پوست

آنتی اکسیدان های موجود در بسیاری از روغن ها از پوست در برابر پیری و اشعه های مضر خورشید مراقبت می کنند. همانطور که برای محافظت از صورت باید از رتینول یا سرم ویتامین سی استفاده کرد، برای محافظت از بقیه قسمت های بدن نیز باید محصولاتی چون روغن بدن به کار برد. این محصول با دارا بودن ویتامین E ، A و C محافظ خوبی در برابر رادیکال های آزاد است و موجب کلاژن سازی در پوست می شه.

بایدها و نبایدهای استفاده از روغن بدن

در حقیقت هیچ راه غلطی در رابطه با استفاده از این محصول وجود نداره و شما می تونید بدون آموزش خاصی از اون به راحتی استفاده کنید. اما اگر می خواید بهترین نتیجه رو بگیرید، لیست بایدها و نبایدهای زیر رو مطالعه کنید؛

  • سعی کنید بعد از استحمام از روغن استفاده کنید تا به عنوان لایه ای برای محافظت رطوبت عمل کند.
  • اگر پوستتون خیلی خشک است و به شوینده ها حساسیت نشان میده، قبل از استحمام کمی روغن به بدنتون بزنید.
  • چند قطره از روغن رو به کرم بدن خود اضافه کنید تا لطافت بیشتری ایجاد کند.
  • اضافه کردن کمی روغن طبیعی به وام حمام نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود.
  • بعد از استفاده از این محصول، بدنتون رو ماساژ بدین تا موجب افزایش گردش خون در پوست و شادابی و ایجاد حس آرامش شه.
  • در روزهای گرم و مرطوب تابستانی از روغن های غلیظ با درصد چربی بالا استفاده نکنید. به جای اون از روغن بدن سبک نظیر روغن آرگان استفاده کنید.
  • اگر پوستتون مستعد آکنه است، در نواحی حساسی چون قفسه سینه و پشت از روغن های سنگین و غلیظ استفاده نکنید.
  • قبل از لوسیون با کرم، روغن نزنید. چون روغن مانع جذب سایر محصولات می شه.
  • موقع آفتاب گرفتن از روغن بدن استفاده نکنید چون باعث آفتاب سوختگی میشین. به جای اون از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

تفاوت های روغن و لوسیون بدن چیست؟

به طور خلاصه روغن بدن غلیظ تر و سنگین تر از لوسیون بدن است. این یک مانع بر روی لایه بیرونی پوست شما ایجاد می کنه که به حفظ رطوبت کمک می کنه.

از طرف دیگر لوسیون بدن سبک است و می تونه به تسکین و نرم شدن پوست خشک کمک کنه.

روغن بدن

روغن بدن عمدتا از روغن تشکیل شده است.

یک ماده ی نفوذناپذیر است که یک مانع فیزیکی روی سطح پوست شما ایجاد می کنه تا از دست دادن آب از طریق اپیدرم جلوگیری کنه. به همین دلیل است که روغن ها معمولا به عنوان مواد تشکیل دهنده مرطوب کننده ها استفاده می شن.

روغن همچنین می تونه به عنوان یک نرم کننده عمل کنه. اگر آب کافی در لایه بالایی پوست خود نداشته باشید ممکن است ترک بخورد و پوسته پوسته شه که باعث ایجاد فضای بین سلول های پوست می شه. هنگامی که از یک نرم کننده استفاده می کنین اون فضاها رو با مواد چرب به نام لیپیدها پر می کنه تا اثر نرم کنندگی و تسکین دهنده داشته باشه.

اما از اونجایی که روغن بدن غلیظ تر از لوسیون بدن است به این راحتی پخش نمی شه. در نتیجه روغن ممکن است زمان سخت تری برای ورود به اون دفضاها نیاز داشته باشه.

لوسیون بدن

لوسیون بدن بیشتر از مواد نرم کننده تشکیل شده است. گفته می‌ شه بسیاری از لوسیون‌ های بدن حاوی مواد نفوذناپذیر مانند روغن هستند.

از اونجایی که لوسیون فرمول سبک تری داره معمولا پخش کردن اون آسان تر است. به علاوه لوسیون بدن موثرتر از روغن به پوست نفوذ می کنه. به همین دلیل است که وقتی اون رو روی پوست خشک و سفت استفاده می کنید معمولا اثرات تسکین دهنده و نرم کننده رو بلافاصله احساس می کنین.

از کدام یک استفاده کنیم؟

انتخاب محصول مناسب برای پوست به سه عامل اصلی بستگی دارد :

  • اهداف پوست شما
  • هر گونه مشکل پوستی
  • آنچه می خواید از محصول بدست بیارین

به گفته ی آکادمی پوست آمریکا (AAD) اگر خشکی فصلی رو در پوست معمولی تجربه می کنید لوسیون راه حل ایده آل است.

اما اگر وارد دوران پیش از یائسگی یا بالای 50 سال هستید ممکن است بهتر باشد روغن و لوسیون بدن را استفاده نکنید در عوض کرم های مرطوب‌ کننده‌ را انتخاب کنید که ممکن است خشکی ناشی از تغییرات هورمونی رو به طور موثرتری درمان کند. در مقایسه با لوسیون ها، کرم ها دارای محتوای روغن بیشتری هستند.

لوسیونی که حاوی روغن یا هر ماده ی نفوذناپذیر دیگری باشه نیز می تونه به جلوگیری از کاهش رطوبت کمک کند. در کنار روغن های گیاهی مختلف سایر مواد نفوذناپذیر عبارتند از :

  • موم زنبور عسل
  • سیلیکون
  • کره هایی مانند شی باتر و کره کاکائو
  • وازلین

استفاده از یک ماده ی نفوذناپذیر روی پوستی که از قبل خشک شده است ممکن است نتیجه معکوس داشته باشه – مانعی که رطوبت رو نگه می داره همچنین می تونه رطوبت مورد نیاز رو از بین ببره.

اگر پوست خشک مزمن دارید کرم ها یا پمادها ممکن است فواید بیشتری برای پوست خشک داشته باشند.

اگر پوست خشکی ندارین و می‌ خواهید رطوبت پوست تون رو حفظ کنید تا پوست تون هیدراته بمونه ممکن است روغن.بدن به خوبی عمل کند.

نکته

برای استفاده موثرتر از روغن بدن اون رو روی پوست مرطوب بمالید : زمانی که پوست شما از قبل هیدراته شده است افزودن یک سد محافظ و چرب می تونه به حفظ آب اون کمک کنه.

آیا می تونید روغن و لوسیون بدن رو با هم مخلوط کنید؟

به گفته گریس کینگ یک شیمیدان آرایشی، می توانید روغن و لوسیون بدن رو با هم مخلوط کنید.

هنگامی که به هیدراتاسیون بیشتری نیاز دارین مانند زمستان از مخلوطی از هر دو استفاده کنید. کینگ می گوید این یک رویکرد سفارشی است.

شما می تونید از این ترکیب به دو صورت استفاده کنید : می توانید اونها رو قبل از استفاده مخلوط کنید یا یکی رو پس از دیگری استفاده کنید.

صرف نظر از اینکه کدام روش رو انتخاب می کنید مهم است که اون رو به درستی انجام بدین؛

اگر می خواید روغن بدن رو با لوسیون بدن مخلوط کنید فقط به اندازه ای که برای یک بار مصرف نیاز دارید مخلوط کنید و بلافاصله از اون استفاده کنید. کینگ ذخیره کردن مخلوط رو توصیه نمی کنه زیرا این می تونه منجر به جدا شدن مواد شه.

اگر می خواید یکی رو پس از دیگری استفاده کنید ابتدا لوسیون و سپس روغن رو بر روی پوست بمالید چون روغن اثر نفوذناپذیری بیشتری داره. اگر این کار رو به روش دیگری انجام بدین جذب اون سخت‌ تر است و مالید اون به‌ طور یکنواخت بر روی پوست سخت می شه.

عوارض و مضرات روغن و لوسیون بدن

استفاده از روغن و لوسیون بدن برای اکثر افراد بی خطر است.

فقط بدونید که اگر پوست حساس، آلرژی یا اختلال پوستی دارین همیشه ایده خوبی است که قبل از استفاده از هر محصول مراقبت از پوست با یک متخصص پوست مشورت کنید.

روغن.بدن و لوسیون‌های حاوی روغن ممکن است گزینه‌های مناسبی برای افراد دارای پوست چرب یا آکنه نباشند زیرا این محصولات می‌تونن منافذ رو مسدود کنن و منجر به جوش‌ های پوستی شن. در عوض ممکن است بخواهید مرطوب کننده ای رو انتخاب کنید که مخصوص پوست های چرب ساخته شده است.

همچنین باید به سایر مواد موجود در روغن یا لوسیون بدنی که مد نظر دارید توجه کنید.

برخی از مواد شیمیایی مورد استفاده در رنگ ها و عطرها مانند الکل می تونن پوست شما رو خشک و تحریک کنند و به طور بالقوه نگرانی های پوستی موجود رو بدتر کنند. اگر حساسیت یا نگرانی پوستی دارین سعی کنید از محصولات بدون عطر یا مواد افزودنی استفاده کنید.

کلام پایانی اینکه:

روغن و لوسیون بدن هر دو به هیدراته نگه داشتن پوست شما کمک می کنن. انتخاب بین این دو عمدتا به نیازها و ترجیحات خاص شما بستگی داره.

اگر احساس لوسیون یا روغن رو دوست ندارید و همچنان می خواید پوست خود رو هیدراته کنید ممکن است کرم برای شما بهتر باشه. فقط مراقب باشین که هنگام خرید یک محصول هرگونه حساسیت یا نگرانی پوستی موجود رو در ذهن داشته باشین.