آیا در زمستان هم باید ضد آفتاب مصرف کنیم؟

آیا در زمستان هم باید ضد آفتاب مصرف کنیم؟تعداد کسایی که فکر می‌کنند، خورشید در پاییز و زمستان، به خواب

میره،کم نیستن! بنابراین، از اشعه‌های ماورای بنفش هم خبری نیست و به دنبال اون ، مصرف کرم ضد آفتاب نیز

لزومی نداره.

اما این یک باور کاملاً اشتباه و غیرعلمی است. نور خورشید در تمام طول سال، از زاویه‌های مختلف به پوست ما می‌تابه. به همین دلیل هم نباید، کرم ضد آفتاب رو در پاییز و زمستان کنار بگذارین و پوستتون رو به حال خود رها کنید. اگر میخواین بدونید چرا ضد آفتاب باید بخشی از روتین پوستی شما در فصل زمستان باشه، با ما در این مقاله آیا در زمستان هم باید ضد آفتاب مصرف کنیم؟ همراه باشید.

نور خورشید در هر فصلی از سال، می‌تواند به پوست شما آسیب بزند

شاید تا به حال، فکر می‌کردین که آسیب ناشی از اشعه‌های ماورای بنفش خورشید، در پاییز و زمستان ناپدید می‌شه. احتمالاً تصورتون بر این بود که آسمان ابری یا دمای پایین هوا، سدی مقاوم در مقابل نور خورشید هستن. اما اکنون، زمان اون رسیده که این باور رو برای همیشه کنار بگذارین. متأسفانه، آفتاب‌ سوختگی شدید در هر ماهی از سال می‌تونه رخ بده.

 در حقیقت، وقتی از قرار گیری در معرض آفتاب صحبت می‌کنیم؛ موضوع اصلی، پرتوهای فرابنفش خورشید هستن. جالب است بدونید که هم اشعه نوع A و هم نوع B، عوامل اصلی سرطان پوست به شمار میرن.

پس فراموش نکنین که این عوامل در تمام طول سال، وجود دارن و هیچ تأثیری هم از ابری بودن هوا، نمی‌پذیرن.

خرید عمده محصولات ارایشی و بهداشتی

  • مصرف کرم ضد آفتاب در زمستان و به ویژه ظهرهای گرم، ضروریه

بارها به شما توصیه کردند که در تابستان، بین ساعت‌های ۱۰ صبح و ۴ بعد از ظهر، قید بیرون رفتن رو بزنین.

حتی اگر کسی این توصیه رو هم به شما نکنه، خودتان جرأت خروج از خونه رو ندارین.

در فصل زمستان چطور؟ گول خنکی هوا رو دوست دارید؟ نکته‌ای که باید بگیم این است که در این چند ساعت، نور خورشید در قوی‌ترین حالت خودش هست.

در واقع، اشعه‌های فرابنفش نوع B در فاصله این مدت، آزادانه جولان میدن . پس تا جای ممکن در این زمان از روز، در معرض آفتاب قرار نگیرید. اما اگر میخواین از یک روز بدون ابر زمستانی، نهایت لذت رو ببرید؛ کرم ضد آفتاب رو از یاد نبرید.

شرایط خاص، احتمال آفتاب ‌سوختگی رو افزایش میده

اگر هنوز ضرورت کرم ضد آفتاب در زمستان براتون مبهم است، این چند خط رو بخونید. در فصل پاییز و زمستان، خنکی هوای بیرون ممکن است تن شما رو بلرزونه. شاید برف پاییزی هم روی زمین، نشسته و یخ زده باشه. بنابراین، به لطف خاصیت انعکاسی یخ، این امکان وجود داره که دچار آفتاب ‌سوختگی شدید بشین.

به عبارتی، در روزهای آخر پاییز و ابتدای زمستان که زمین، از برف و یخ پوشیده میشه، درصد بالایی از اشعه‌های ماورای بنفش خورشید به سطح زمین بازتابانده میشن. به ویژه، اگر اهل اسکی روی دامنه‌های برفی باشید، احتمال آسیب چند برابر میشه.

جالبه بدونید که ارتفاع هم در این میان، نقش مهمی بازی می‌کنه. یعنی، هر چه بالاتر برین، به خورشید نزدیک‌تر

میشین. اینجا است که اهمیت کرم ضد آفتاب در زمستان، آشکار میشه. بنابراین، وقتی برای پیاده ‌روی، کوهنوردی یا حتی اسکی به ارتفاعات میرین، نهایت اقدامات ایمنی رو انجام بدین.

اصلاً تصور کنین که قرار است یک روز تابستانی رو، در ساحل سپری کنید!

در زمستان نیز مثل تابستان، به کرم ضد آفتاب با SPF بالا نیاز دارید

بعضی‌ها تصور می‌کنن که به محض پایان تابستان و شروع پاییز، باید SPF کرم ضد آفتاب خود رو هم تغییر بدن! واقعاً این کار، هیچ لزومی نداره. به‌ علاوه، قرار نیست سایر اقدامات محافظتی در مقابل آفتاب رو هم، کنار بگذارین. تنها کاری که باید انجام بدین این است که در کنار محافظت از اشعه‌های نوع A، حواستان به اشعه‌های نوع B هم باشه.

مرطوب ‌کننده رو هم به کرم ضد آفتاب در زمستان اضافه کنید

حفظ رطوبت پوست در پاییز و زمستان، اهمیت زیادی داره. در واقع، دمای هوای خنک‌تر، مساوی است با خشکی بیشتر. جالب است بدونید که وقتی دمای هوا پایین‎تر میاد، رطوبت از پوست شما راحت‌تر خارج میشه. احتمالاً بسیاری از شما با این شرایط مواجه شدین که باد پاییزی به صورتتون می‌وزه و به وضوح خشکی رو در پوستتون احساس می‌کنید. توصیه می‌کنیم که در رژیم غذایی خود، به میزان کافی آب بنوشین. ضمن اینکه، حتماً قبل و بعد از استعمال کرم

ضد آفتاب، از یک مرطوب ‌کننده مناسب استفاده کنید.             

در کنار آب کافی؛ آبرسان‌ها، ویتامین E و ضد آفتاب‌های BS یا (Broad Spectrum) هم کمک می‌کنن تا پوست شما در این فصل، سالم و جوان بمونه. بنابراین، بهتر است هنگامی که از خواب بلند میشین یا بلافاصله بعد از خروج از حمام، از مرطوب‌ کننده استفاده کنید. چرا که پس از شستشوی صورت، بهترین زمان برای جذب رطوبت به پوست است.

زمستان هم مشکلات خاص خود رو به همراه دارد

همانطور که گفتیم کمک گرفتن از مرطوب‌ کننده و کرم ضد آفتاب در زمستان، شما رو از شر مشکلات پوستی خلاص می‌کنه. مثلاً پوسته پوسته شدن، تیرگی و کدر شدن، لکه‌های تیره ناشی از آفتاب و زمختی، بخشی از دردسرهای پوست در این فصل هستند.

 متأسفانه این مشکلات، وقتی که در بیرون از خانه و در حال لذت بردن از فصل جدید هستید، اتفاق می‌افتند. آنها ممکن است، روی پوست تیره چندان خود رو نشان ندن. با این حال، اگر قرار است تمام طول روز رو بیرون باشید، مرطوب‌ کننده و کرم ضد آفتاب رو فراموش نکنید.

خرید عمده محصولات پوستی

ضد آفتاب مناسب زمستان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشه؟

هر چند مصرف کرم ضد آفتاب در زمستان، یک ضرورت هست، اما هر کرمی رو نباید به صورت خود بزنید. ضد آفتاب این فصل باید، حاوی آبرسان‌ها باشه. برای مثال، گلیسیرین و هیالورونیک اسید، بهترینِ آنها به شما میرن. به ‌علاوه، حداقل SPF 30 و برخورداری از BS (در بالا به آن اشاره کردیم) نیز از دیگر ویژگی‌های اون هستند. لازم است بدونین که وجود آنتی ‌اکسیدان‌هایی مثل ویتامین C و E هم، به بهبود کیفیت ضد آفتاب کمک می‌کنه.

امروزه، بسیاری از پزشکان، کرم‌های ضد آفتاب مینرال یا معدنی رو بیشتر توصیه می‌کنند. ویژگی کرم ضد آفتاب مینرال که به آن ضد آفتاب فیزیکی هم گفته میشه ، داشتن زینک و تیتانیوم و ماندگاری بیشتر است. ضد آفتاب فیزیکی همچنین، در مقایسه با کرم ضد آفتاب شیمیایی که داخل بدن جذب میشه، روی پوست می‌نشیند. در نتیجه، یک لایه فیزیکی محافظ رو در مقابل اشعه‌های نوع A و B ایجاد می‌کنه.

نکته دیگری که موقع مصرف کرم ضد آفتاب در زمستان، باید به آن دقت کنید؛ میزان SPF است. در همین زمینه، بهتر است بدونید که:

  • کرم ضد آفتاب با SPF 15، حدود ۹۳ درصد جلوی نور خورشید رو می‌گیره.
  • ضد آفتاب با SPF 30 ، حدود ۹۷ درصد جلوی نور خورشید رو می‌گیره.
  • ضد آفتاب با SPF 50 ، حدود ۹۸ درصد جلوی نور خورشید رو می‌گیره.
  • و بالاخره کرم با SPF 100 ، تقریبا ۹۹ درصد جلوی نور خورشید رو می‌گیره.