تاریخچه لباس های جین

یکی از لباس هایی که بیشتر مردم از آن استفاده می کنند شلوار و لباس های جین می باشد که دارای جذابیت بسیار زیادی می باشد و بسیار شیک می باشد که ما امروز در دوشیزه به معرفی تاریخچه لباس های جین میپردازیم. لوی استراوس در بوتنهایم (از توابع پادشاهی باواریا) در خانواده یهودی بدنیا آمد و در سن ۱۸ سالگی به همراه مادر و دو خواهرش به ایالات متحده مهاجرت کردند.خانواده وی تصمیم به برپایی فروشگاه خشکبار در سانفرانسیکو که بخاطر تب جویندگان طلا تبدیل به قطب اقتصادی شده بود، گرفت و لوی جوان با انگیزه سرشناس نمودن نام خانوادگیش و پس از کسب شهروندی ایالات متحده، دست به ایجاد شعبهٔ دیگری در شرق آمریکا و در شهر نیویورک، زد.

از کجا شروع شد؟

در سال ۱۸۷۲ خیاط یهودی ژاکوب دیویس دست به ابتکار جالبی زد. وی شروع به ساخت شلوارهای کار مردانه با لبه های فلزی و دکمه های فلزی برای استحکام بیشتر نمود. در حالیکه برای ارتقا کارش نیاز به یک شریک و همراه داشت و بنابراین نزد لوی استراوس مشتری شلوار های کارش رفت.در سال ۱۸۷۳ استراوس و دیویس با ثبت اختراع و حق انحصاری برای استفاده از میخ پرچ مس برای استحکام و افزایش دوام جیب های شلوار کار با پارچه دنیم، آن دو با خرید کارخانه نساجی Amoskeag در نیو همپشایر، شروع به تولید اولین سری از شلوارهای جین، کردند. در نیمه دوم قرن بیستم، شلوار جین Levi’s بر تن ستاره های راک رفت و بدین سان تبدیل به نماد و سمبلی برای نسل جوان شد.

در عکس معروف جوانانی که در سال ۱۹۸۹ بر بالای دیوار برلین در حال برداشتن اولین آجرهای دیوار هستند، همگی این شلوار را به پا کرده اند. کمانی با دوخت دوسوزنه بر جیب عقب بزودی تبدیل به نماد تجاری این شلوار شد.و بعد از جنگ جهانی دوم با طرح کمان لیوایس بر جیب این شلوار باقی‌ماند ، در ادامه مقاله تاریخچه لباس های جین معرفی میکنیم که جین دقیقا کدام نوع شلوار است.

جین کدام نوع شلوار است؟

جین به شلوارهایی گفته می‌شود که با پارچه دنیم و یا Dungaree دوخته شده باشند. دنیم نام نوعی پارچه کتان با بافت راه‌راه و ضخیم است که اگرچه همه‌گونه لباس با آن دوخته می‌شود ولی این پارچه عمدتاً برای دوخت شلوار به کار می‌رود. در ایران در لفظ عوام به «جین»، «لی» هم گفته می‌شود که در حقیقت لی نام یک نشان تجاری (برند) است؛ (برند Lee). نخستین سازندگان شلوار جین آبی ژاکوب دیویس، کالوین راجرز، و لوی استراوس (لیوایس) در سال ۱۸۷۳ بودند، ولی از سال ۱۹۵۰ در میان نوجوانان محبوبیت یافتند.

جین یعنی چه؟

واژه جین یا جینز (Jeans) از واژهٔ فرانسوی bleu de Gênes به معنی “آبی از جنوا” آمده است، جنوا (Genoa) نام شهری در ایتالیا است که معادل فرانسوی آن، ” Gênes” می‌شود.پارچه جین اولیه مبدا فرانسوی و ایتالیایی دارد، در شهر نیم (Nimes) کشور فرانسه، بافندگان تلاش کردند تا پارچه جین را بازتولید نمایند ولی به جای آن، یک پارچه مشابه با الگوی بافتی از دنده‌های موازی مورب (w:en:Twill|Twill) توسعه دادند که به نام دنیم شناخته می شود، واژه “دنیم” از عبارت فرانسوی “de Nimes” به معنای “از نیم” آمده است.

برای نخستین بار لباس ملوانان از پارچه جین اولیه و یا دنیم تهیه شد. در دهه ۱۹۵۰ بود که استفاده از این نوع شلوار ابتدا در میان نوجوانان و سپس در میان همه مردم شایع شد. امروزه آمریکائیان سالانه ۱۴ میلیارد دلار جین خریداری می‌کنند.قدیمی‌ترین مارک‌های شلوار جین: لی، لیوایز (لِویز:Levi’s) متعلق به لوی استراوس (با کلود لوی استراوس جامعه شناس اشتباه نشود) و رانگلر نام دارند. شلوارهای جین معمولاً آبی رنگ (نیلی) هستند. برای رنگ این شلوارها از رنگ نیل استفاده می‌شود که هند اولین مرکز تولید و پروش گسترده آن بود. در حالی که تنها چند گرم نیل برای رنگ کردن یک شلوار لازم است، سالانه بیش از ۲۰ میلیون تن نیل در این صنعت مصرف می‌شود.

و سرنوشت لوی استراوس چه شد؟

لوی استراوس در ۲۶ سپتامبر ۱۹۰۲ در سن ۷۳ سالگی درگذشت. وی هرگز ازدواج نکرد و تمام کارخانه و ثروتش به خواهرزاده هایش به ارث رسید. از وی خیریه هایی همچون بنیاد خیریه کمک به ایتام یهودی و همچنین خانه ایتام کاتولیک رم به جای مانده است. دارایی Levi’s در حدود شش میلیون دلار برآورد شده بود.

موزه ای بنام وی در آلمان، شهر زادگاهش بوتنهایم بنا شده است. در ضمن در شهر سانفرانسیسکو نیز نمایشگاه لوی استراوس و شرکا و بسیاری دیدنیهای تاریخی دیگر از این سلطان جین در معرض عموم قرار دارد.

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید ، از دیگر مطالب ما نیز دیدن کنید.