بهترین روتین پوستی برای پوست چرب چیه ؟

سلام…سلام…امروز اومدم با یه روتین پوست جذاب برای شمایی که پوست چرب داری و حسابی کلافه شدی.میدونیم که پوست چرب مستعد آکنه هست و در دراز مدت صورت شما رو زبر و خشن میکنه چون جای جوش ها باقی میمونه.اما حالا باید بدونیم که بهترین روتین پوستی برای پوست چرب چیه ؟

خرید عمده لوازم آرایشی

مقدمه

پوست چرب یکی از شایع ترین مشکلات پوستی هست. برخی از چالش های منحصر به فرد مثل پوست براق و جوش های آکنه رو ارائه میده.

خبر خوب؟ با روتین مراقبت از پوست و محصولات مناسب، این مسائل می تونند کمتر مشکل ساز باشن.

برای کمک به حدس زدن نحوه مراقبت از پوست چرب، به چند متخصص مراقبت از پوست مراجعه کردیم. به طور خاص از آنها خواستیم نکات و تکنیک های موثر خود رو برای ایجاد یک روال روزانه مراقبت از پوست برای پوست های چرب به اشتراک بذارند.

نتیجه: یک روال ساده چهار مرحله ای که می تونید صبح و عصر از آن استفاده کنین تا پوست خود رو سالم، شفاف و بدون براق نگه دارید.

مرحله 1: در صبح و بعد از ظهر تمیز کنید.

مهمترین گام در هر روتین مراقبت از پوست، پاکسازی پوست هست.

دکتر ساندرا لی، با نام مستعار دکتر Pimple Popper، بنیانگذار SLMD Skincare، میگه: «و اگه پوست شما چرب است، احتمالاً می‌تونید پاکسازی بیشتری رو تحمل کنید».

لی میگه: «اگرچه بیشتر مردم باید صبح و شب صورت خود رو بشویند، اما برای افرادی که پوست چرب دارن، خیلی مهم هست که صبح‌ها صورت خود رو به طور کامل پاک کنند.»

اگرچه ممکن هست از شب قبل احساس کنید که پوست شما هنوز تمیز هست، دکتر لی میگه که در طول شب پوست شما مشغول ریختن سلول های پوست و تولید چربی هست.

به همین دلیل شستشو با یک پاک کننده لایه بردار خوب چه در صبح و چه عصر توصیه میشه.

او دوست داره از پاک کننده استفاده کنه یا با اسید سالیسیلیک شستشو بده.

دکتر لی اضافه میکنه که:(این واقعاً به پاک کردن چربی اضافی و پوست مرده برای جلوگیری از تجمع در منافذ کمک می کنه.)

مرحله 2: از تونر استفاده کنید

هنگامی که پوست شما تمیز و عاری از هرگونه آرایش، کثیفی و چربی شد، دکتر لی به شما پیشنهاد می‌کنه که از یک تونر لایه‌بردار استفاده کنین که حاوی یکی از موارد زیر هست:

  • اسید سالیسیلیک
  • اسید گلیکولیک
  • اسید لاکتیک

مرحله 3: پوست خود رو درمان کنید

این مرحله به نگرانی های خاص پوست شما بستگی داره. اما به طور کلی، اگه مستعد آکنه هستید، دکتر لی توصیه میکنه که باید از بنزوئیل پراکسید یا گوگرد در طول روز استفاده کنین تا به کاهش تولید روغن و جلوگیری از جوش‌ها کمک کنه.

دکتر لی یک محصول رتینول رو برای کمک به شفاف نگه داشتن منافذ و درخشندگی پوست در شب رو توصیه میکنه.

برخی از محصولات درمانی مورد علاقه او از خط مراقبت از پوست او عبارتند از لوسیون BP، لوسیون گوگرد و سرم رتینول.

سایر محصولات پرطرفدار رتینول بدون نسخه شامل کرم شب Roc Retinol Correxion، سرم رتینول سرفیسینگ CeraVe و تقویت کننده رتینول 1% انتخابی Paula هست.

یک نکته سریع برای افرادی که پوست چرب دارن: دکتر لی متخصص پوست و زیبایی، دوست داره به افراد دارای پوست چرب یادآوری کند که آنها واقعا خوش شانس هستند.

او میگه که: «اگه روغن‌های بیشتری در پوست خود داشته باشید، احتمالاً نسبت به افرادی که پوست خشک دارن، چین و چروک و خطوط ریز رو برای مدتی طولانی‌تر از بین می‌برید».

محصولات پیشنهادی

  • لوسیون BP
  • لوسیون گوگرد
  • سرم رتینول
  • کرم شب RoC Retinol Correxion
  • تقویت کننده رتینول 1% انتخابی پاولا
  • سرم سرفیسینگ رتینول CeraVe

مرحله 4: در صبح و بعد از ظهر مرطوب کنید

اگه پوست چرب دارید، مرطوب کردن یک مرحله خیلی مهم هست.

دکتر لی میگه که: «برخی باورها وجود داره که اگه پوست چرب دارید، نیازی به مرطوب کردن ندارید یا نباید آن رو مرطوب کنید. اما این نمی تونه فراتر از واقعیت باشه.

همه انواع پوست به مرطوب کننده نیاز دارن، اما اگه پوست چرب دارید، باید مراقب نوع مرطوب کننده ای باشید که استفاده می کنین.

توصیه او؟ به دنبال مرطوب کننده ای باشید که:

  • سبک وزن
  • بدون روغن
  • بر پایه آب
  • هر مرطوب کننده ای که برای پوست مستعد آکنه ساخته شده هست باید این معیارها رو داشته باشه.

سایر اقدامات برای کمک به پوست چرب

ایجاد یک برنامه روزانه مراقبت از پوست که برای شما میتونه خیلی مفید باشه، اولین قدم برای مدیریت پوست چرب هست.

هنگامی که این رو به یک عادت تبدیل کردید، ممکن هست بخواید سایر مراحل کم‌تکرار رو در برنامه روزانه خود جا بدید، مثل مواردی که در زیر ذکر شده هست.

خرید عمده محصولات پوستی

از کاغذهای لکه دار استفاده کنید

اگه به نظر می رسه پوست شما در تمام طول روز می درخشه، آکادمی پوست آمریکا (AAD) استفاده از کاغذهای لکه دار رو برای کنترل چربی اضافی توصیه می کنه.

برای این کار، کاغذ رو به آرامی برای چند ثانیه روی پوست خود فشار بدید. این باید به جذب بیشتر روغن کمک کنه. در طول روز در صورت نیاز تکرار کنید.

بعد از ورزش بشویید

علاوه بر روتین صبح و عصر، AAD توصیه میکنه که بعد از ورزش صورت خود رو بشویید. اگه قصد ندارید به زودی دوش بگیرید، این امر به ویژه مهم هست.

شستن صورت به از بین بردن عرق، چربی و کثیفی که ممکن هست در حین ورزش ایجاد شه کمک میکنه.

این نباید یک فرآیند چهار مرحله ای دقیق باشه. به سادگی صورت خود رو با پاک کننده معمولی خود بشویید و یک لایه ملایم مرطوب کننده بزنید.

هر چه زودتر بعد از ورزش بتوانید این کار رو انجام دهید، بهتر هست.

محصولات را هوشمندانه انتخاب کنید

وقتی نوبت به خرید محصولات مراقبت از پوست می رسه، دکتر آدارش ویجی مادگیل، بنیانگذار Mudgil Dermatology در شهر نیویورک، میگه که عاقلانه انتخاب کنید.

از هر گونه محصول حاوی الکل خودداری کنین، چون می تونه باعث افزایش متناقض ترشح روغن بشه. همچنین از هر چیز غلیظ یا چرب مثل کره کاکائو، کره شی و وازلین خودداری کنین.

چند مورد مورد محصول باکیفیت شامل پاک کننده های کف کننده صورت از CeraVe و Neutrogena هست.

در فضای باز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

زمانی که در خارج از منزل هستید، حتما از ضد آفتابی استفاده کنین که حداقل SPF 30 داشته باشه.

Mudgil پیشنهاد می کنه از ضد آفتابی استفاده کنین که حاوی دی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی باشه. این مواد می تونند از بروز آکنه جلوگیری کنن.

برای آسون‌تر کردن کار، سعی کنید از یک مرطوب‌کننده روزانه با کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا همیشه در امان باشین.

در آخر

در پایان مقاله بهترین روتین پوستی برای پوست چرب چیه ؟ شما رو با فروشگاه دوشیزه آشنا میکنم که فروشگاه آرایشی و بهداشتی دوشیزه بهترین محصولات رو متناسب با انواع پوست شما با مناسب ترین قیمت روز بازار در اختیار شما قرار داده کافیه یکبار امتحان کنید.