اس پی اف (SPF) ضدآفتاب چیه ؟

اگه همیشه براتون سوال بوده که س پی اف (SPF) ضدآفتاب چیه ؟ باید بگیم که SPF اندازه گیری میزان انرژی خورشیدی (اشعه UV) برای ایجاد آفتاب سوختگی در پوست محافظت شده (یعنی در حضور ضد آفتاب) نسبت به مقدار انرژی خورشیدی مورد نیاز برای ایجاد آفتاب سوختگی در پوست محافظت نشده هست. با افزایش مقدار SPF، محافظت در برابر آفتاب سوختگی افزایش پیدا میکنه…

خرید عمده لوازم آرایشی

مقدمه

یک تصور غلط رایج وجود داره که SPF مربوط به زمان قرار گرفتن در معرض خورشید هست. به عنوان مثال، خیلی از مصرف کنندگان بر این باورند که اگه به طور معمول در یک ساعت دچار آفتاب سوختگی میشن، یک کرم ضد آفتاب با SPF 15 به آنها اجازه میده تا 15 ساعت (یعنی 15 برابر بیشتر) بدون آفتاب سوختگی در زیر نور خورشید بمونند. این درست نیست چون SPF مستقیماً با زمان قرار گرفتن در معرض خورشید ارتباط نداره، بلکه با میزان قرار گرفتن در معرض خورشید ارتباط داره. اگرچه مقدار انرژی خورشیدی با زمان قرار گرفتن در معرض خورشید مرتبط هست، عوامل دیگری نیز وجود دارن که بر میزان انرژی خورشیدی تأثیر می‌گذارن. به عنوان مثال، شدت انرژی خورشیدی بر مقدار آن تأثیر می گذاره.اس پی اف (SPF) ضدآفتاب چیه در ادامه مقاله به جزییات میپردازیم.

قرار گرفتن در معرض آفتاب در ساعات متفاوت به همان مقدار انرژی خورشیدی منجر میشه:

  • یک ساعت ساعت 9:00 صبح
  • 15 دقیقه ساعت 13:00

اس پی اف (SPF) ضدآفتاب چیه ؟ به طور کلی، قرار گرفتن در معرض همان مقدار انرژی خورشیدی در ظهر در مقایسه با اوایل صبح یا اواخر عصر زمان کمتری می‌بره، چون خورشید در ظهر نسبت به زمان‌های دیگر شدیدتر هست. شدت خورشید نیز با موقعیت جغرافیایی مرتبط هست، با شدت بیشتر خورشیدی در عرض های جغرافیایی پایین تر رخ میده. از آنجایی که ابرها انرژی خورشیدی رو جذب می کنن، شدت خورشید به طور کلی در روزهای صاف بیشتر از روزهای ابری هست.

علاوه بر شدت خورشید، تعدادی عامل دیگر نیز وجود داره که بر میزان انرژی خورشیدی که مصرف کننده در معرض آن قرار می گیره تأثیر میذاره:

  • نوع پوست
  • مقدار ضد آفتاب استفاده شده
  • فرکانس استفاده مجدد

مصرف کنندگان با پوست روشن احتمالاً انرژی خورشیدی بیشتری نسبت به مصرف کنندگان با پوست تیره در شرایط مشابه جذب می کنن. مقدار ضد آفتاب استفاده شده نیز بر میزان جذب تابش خورشید تأثیر می ذاره، چون ضد آفتاب بیشتر باعث جذب کمتر انرژی خورشیدی میشه. از آنجایی که ضدآفتاب‌ها با گذشت زمان از بین میره و اثربخشی آن‌ها کاهش می‌یابد، دفعات استفاده مجدد از آن‌ها برای محدود کردن جذب تابش خورشیدی حیاتی است. فرکانس استفاده مجدد نیز تحت تأثیر فعالیت هایی است که مصرف کنندگان در آن شرکت می کنند. به عنوان مثال، مصرف کنندگانی که در حین استفاده از ضد آفتاب شنا می کنند، باید کرم ضد آفتاب را بیشتر استفاده کنند زیرا آب ممکن هست ضد آفتاب رو از بدن پاک کنه. بعلاوه، سطوح بالای فعالیت بدنی نیاز به استفاده مجدد مکرر داره چون این فعالیت ممکن هست از نظر فیزیکی کرم ضد آفتاب رو از بین ببره و تعریق شدید باعث میشه ضد آفتاب رو پاک کنه. به طور کلی، استفاده مجدد بیشتر با کاهش جذب تابش خورشید همراه هست.تا آخر مقاله اس پی اف (SPF) ضدآفتاب چیه همراه ما باشید.

اس پی اف (SPF) در ضدآفتاب چیه؟

به دلیل عوامل مختلفی که بر میزان تابش خورشیدی تأثیر میذاره، SPF زمان رو در خورشید منعکس نمیکنه. به عبارت دیگه، SPF مصرف کنندگان رو در مورد مدت زمانی که می تونه بدون آفتاب سوختگی در معرض نور خورشید سپری کنه، آگاه نمیکنن. در عوض، SPF یک معیار نسبی از میزان محافظت در برابر آفتاب سوختگی هست که توسط ضد آفتاب ها ارائه میشه. این به مصرف کنندگان اجازه میده تا سطح محافظت در برابر آفتاب سوختگی ارائه شده توسط ضد آفتاب های مختلف رو مقایسه کنند. به عنوان مثال، مصرف کنندگان می دونند که ضد آفتاب های SPF 30 نسبت به ضد آفتاب های SPF 8 محافظت بیشتری در برابر آفتاب سوختگی دارن.

خرید عمده لوازم پوستی

اگه پوست تیره ای داشته باشم باز هم به SPF بالا نیاز دارم؟

خیلی از مردم به اشتباه بر این باورن که افرادی که پوست تیره‌تری دارن نیازی به کرم ضد آفتاب ندارن، اما یک مطالعه نشون داد که میزان سرطان کشنده پوست در میان شرکت‌کنندگان سیاه‌پوست بیشتر هست.

ضد آفتاب برای نوزادان و کودکان نوپا

شما باید از استفاده از کرم ضد آفتاب برای نوزادان زیر 6 ماه خودداری کنین. این به این معنا نیست که آنها در معرض آسیب خورشید نیستن. کرم‌های ضد آفتاب می‌تونند به طور بالقوه برای نوزادان مضر باشن، چون ممکن هست در معرض خطر بیشتری از عوارض جانبی مواد شیمیایی موجود در ضد آفتاب باشن. بهتر هست نوزادان زیر 6 ماه رو در سایه نگه دارین و لباس های محافظ بپوشانید تا از قرار گرفتن در معرض نور خورشید جلوگیری کنین.

زمان انتخاب یک کرم ضد آفتاب برای کودک خود، یکی از حداقل SPF 30 رو انتخاب کنین. اکثر کرم های ضد آفتاب کودک دارای SPF 50 هستنن. لازم نیست از ضد آفتاب مخصوص کودک استفاده کنین، اما بسیاری از ضد آفتاب های کودک حاوی مواد خاصی هستنن که به جلوگیری از ظریف بودن کودک کمک می کنه. پوست از پارگی یا تحریک شدن توسط کرم ضد آفتاب.تا آخر مقاله اس پی اف (SPF) ضدآفتاب چیه همراه ما باشید.

آیا SPF روی مدت زمانی که کرم ضد آفتاب از پوست شما محافظت می کنه تأثیر میذاره؟

کرم ضد آفتاب به طور متوسط ​​دو ساعت دوام داره. این به این معناست که شما باید هر دو ساعت یکبار برنامه ریزی کنید که ضدآفتاب بزنید. اگه زیاد عرق می کنید، متوجه سوزش پوست خود میشید یا زمانی رو در آب هستید، بهتر هست دفعات بیشتری از ضدآفتاب استفاده کنین.

انتخاب ضد آفتاب

برای قرار گرفتن کم در معرض نور خورشید، یک مرطوب کننده یا آرایش با پایه SPF 15 کافی هست. با این حال، برای موقعیت‌های دیگه، باید فعالیت خود رو در فضای باز در نظر بگیرید تا مشخص کنین چه نوع ضد آفتابی رو باید استفاده کنید. انواع مختلفی از ضد آفتاب وجود داره که می تونید انتخاب کنین. در مورد مواردی که هنگام انتخاب ضد آفتاب باید در نظر بگیرید بیشتر آگاهی پیدا کنید.

در آخر

در پایان مقاله اس پی اف (SPF) ضدآفتاب چیه ؟ برای انتخاب بهتر از محصولات آرایشی و بهداشتی به فروشگاه آرایشی و بهداشتی دوشیزه سر بزنید چون باکیفیت ترین محصولات رو با مناسب ترین قیمت در اختیار شما قرارداده.